Monday, December 22, 2014

Allah sayang hambaNya.

Assalamualaikum..

Sebulan yang lalu, kaklong diuji dengan sakit yang datang secara mengejut..akibatnya..11 hari kaklong menghuni Wab 6B, Hospital Serdang. Selama itu jugalah..demam kaklong berpanjangan...bacaan darah abnormal...sebab sel darah putih yang tinggi...34.8 tanda ada infection yg tinggi (normal bawah 10 sepatutnya).

Selama menghuni di hospital...terasa betapa besarnya nikmat Allah selama ni..nikmat kesihatan, kecergasan, selera atau nafsu makan, keluarga, keupayaan bergerak bebas di muka bumi dan sebagainya. Saat itu, tersedar betapa selama ni, kaklong semakin jauh dengan Allah...dek kerana terleka dan lalai...byk amalan2 yg dulunya dimalkan semakin jauh ditgglkan. MasyaAllah...sayangnya Allah pada kaklong..pada hambanya.. Kaklong yang terleka ditegur dengan ujian yang tak terduga..mgkn ujian yang kecil jika nak dibandingkan dengan rakan yang kaklong temui semasa menghuni di hospital...

Tengku Nurain Sumayyah turn to 10 month

Assalamualaikum.

Anakanda ketiga...puteri yang manja...Tengku Nurain Sumayyah kini 10 bulan. rezekinya untuk BF sepenuhnya terhenti dua bulan lalu bila kaklong sakit sampai warded 11 hari kat Hospital Serdang. Sumayyah masih BF and campur ngn susu formula jgk. Mmg nmpk perbezaannya.. antibodi Sumayyah tak sekuat kakak n abangnya.. kerap jgk Sumayyah selsema dan batuk...sian dier..

Tambahan plk...dah duduk Taska kan...biaselah...
Fyqah dan Naufal...masa seusia Sumayyah masih fully BF n duduk kt umah pengasuh. 


Rezeki anak msg2..berbeza.
Tapi..kasih sayang kami ummi dan abah pada anak2 tetap sama...

Pada usia 10 bulan...Perkambangan Sumayyah yg dpt dikesan:
  • Tahu beremosi...klu ada yg buat2 marah or garang2 kat dia..tahu mencebik n nangis (selalunya maklang dia lah yang mengusik ckp amboi...)
  • Pandai melambai.
  • Bila kaklong nyanyi "sip sip" ke "Air Pasang Dalam" ke Tepuk Amai-amai" ke mesti dia pun tepuk tangan.
  • Dah memanjat..berdiri lepas tgn...
  • Gigi tumbuh 4 bantang...dua atas dua bawah.
  • Sebut maa n bunyian lain yg biase baby buat bunyi..
  • Merangkak dengan laju.
  • Mengutip benda masuk mulut (Yang ni msti semua ibu2 tension kan..)
  • Rebut barang ngn abang Naufal...siap jerit oo klu abg rampas jgk brg dr tgn dia...

 Okkey...moga anak ummi semuanya sihat dan dirahmati Allah dalam setiap perjalanan kehidupan..
Syukuri semua nikmat Allah dan doakan kesejahteraan serta keselamatan insan lain yang diuji dengan pelbagai ujian yang tak terduga..