Tuesday, October 26, 2010

Syafiqah @ 8th month...

Salam...
Alhamdulillah usia Syafiqah dah 8 bulan...
Sekejap je masa berlalu....
Kaklong agak bz, so...n3 rgks ye....
Sekadar nak menyimpan memory dikala usinya 8 bulan...
Antara perkembangan terbaru Syafiqah sekarang.....
  • Boleh duduk dan berdiri, tp mash dgn sokongan.
  • Gemar memanjat, terutama sofa dan Coffee Table.
  • Merangkak dgn jayanya.
  • Menyebut aaabbbah...abbah n abah....terutama bila lapar or ngntuk...(anak abah le tu)
  • Menoleh bila dipanggil namanya.
  • Semakin mengenali ummi dan abahnya...

Tadi, selepas checkup, kptsnnya:

  • Berat : 9.7 kg
  • Tinggi : 70 cm
  • BMI : 20

Alhamdulillah segalanya normal dan perkembangannya pun baik, kshtn pn baik....khasiat sususibu mmg terbukti....menjaga Syafiqah tidak menyusahkan...malah sepanjang 8 bulan ni, haya sekali Syafiqah diserang demam...selsema ada lah juga...tmbh2 kalau ummi selsema, cpt je jangkit kat die...cian anak ummi...bak kata abah Syafiqah, Ummi ngan Syafiqah tdr berkongsi nafas, manalah tak jangkit kat anak...hehe..sori sayang...biaselah...sambil2 direct BF Syafiqah waktu malam...mmg mata akan terlelap...

Ok...dah melalut citer lain plak...ok...selamat bertugas...matahari kat Bangi ni pun dah mula mencerah...td mendung jer...

Monday, October 25, 2010

Jeruk yang menggamit pulang ke kampung....

Salam...
Tajuk panjng kan main lagi...
Sebab kaklong tak tau nak pendekkan camne lagi...
Huhu..menyelerakan tgk aktiviti mak n ayah ngn pak cik n makcik kaklong kat kampung opah di Sg. Manik minggu lpas....
Kat tp umah tu ada pokok pelam..besar...buah pun lbt...dh byk yg gugur....
So, bergegaslah dua family ni blk ke umah yg dh tak berpenghuni n hnya jadi homestay utk kami sedare mara blk kampung....
Aktivitinya...mengait buah n menjerukkan buah mangga....
All the pic adalah ihsan dari sepupu kaklong......Fizah Aliasak dr FBnya...


Sebahagian Mangga yang berjaya dikait dan dikutip...

Ayahanda bertungkus lumus mengupas mangga....sedapnyer....


Dari kiri: Nurul (Adik sepupuku), Bonda Fatimah, Adinda Musleh dan bapa saudaraku.... Panjangnyer papan pemotong....


Mak hiris2 buah mangga yg best...


Sedia untuk dijerukkan....

Biasanya....bahan2 yang mak kaklong guna untuk buat jeruk ialah:

  • Rendam mangga yg dah dihiris dgn kapur (kdg2 tak pun)
  • Lps seharian, bilas ngn air panas, rendam plak ngan air garam.
  • Lps seharian, bilas ngn air panas, jerukkan dgn air gula dan air Ais Krim Soda....
  • Pastu tak sampai sehari, kami adik beradik dh curi2 mkn walaupun blm tersejat lama...

No cuka2 ye...so taklah berasid sgt...hanya manis2 masam....huhu...Jeruk mangga mak menggamit kami nk balik kg la..Tp, masa tak mengizinkan....nth bila agaknye dpt balik...Cuti depavali balik Kelantan...pastu blhlah pln blk Perak plak ye bang...hehe.. Kalau ude balik, kirim kt ude ye....:)

Sunday, October 24, 2010

My Soulmate's Birthday

Salam...



Selamat Ulangtahun Kelahiran ke-28 buat Abang...
Suami yang tercinta....
Tuan Mohd Shahimi bin Tuan Ab Rahman

Pada
22 Oktober 2010


Semoga hidup abang sentiasa diberkati dan dirahmati Allah selalu...

Terima kasih yang tak terhingga di atas kasih sayang...

dan kehidupan bersama yang membahagiakan...

With Love...Ummi dan Syafiqah...

Thursday, October 21, 2010

Tumpahnya susuibu buat Syafiqah...

Salam...


Kaklong skrg ni bz yg teramat2 sgt...
Tp, kl ni naik taip gk n3 sbb sedih sangat..
Tadi, selepas pam susu...dapatlah dalam 8oz...
Sekarang ni production susu mmg mendukacitakan...
Tambahan plak dgn ksbkn dan ketensioanan bekerja...lagilah merudum hasilnya...
Jadi, setiap titisan susuibu yg berjaya dikeluarkan amatlah bernilai...


Tetapi, senyuman yg terukir slps berjaya memperolehi 8oz susu...
Bertukar muncung bila tiba2....
Tup!! kaklong tertumpahkan susunya...wa...wa...wa....
Susuibu untuk Syafiqah tumpah....

Moralnya....lain kali berhati2...jgn cuai...
dan terlalu kelam kabut...walaupun byk kerja....nasihat dan pujuk kaklong pada diri sendiri...

Syafiqah akan berusia 8 bulan pada 27 Oktober ni....
Alhamdulillah masih BF sepenuhnya....
Solid Food pun dh mkn...setiap hari kaklong masakkan bubur nasi untuk Syafiqah...
menunya pelbagai dan bertukar2...
Kadang2 bersama ayam, daging, ikan merah, ikan bilis....
Sayurannya plak karot, brokoli, bayam, sawi, kentang....
Susuibu perahan yg dibekalkan setiap hari sekarang ni sebanyak 4oz x 3 botol....


Mudah2an...impian untuk memberikan Syafiqah khasiat susuibu sehingga 2 tahun tercapai....

Tuesday, October 12, 2010

Pasangan Yang Hot...Merah gitu....

Salam...

Selamat Pengantin Baru buat my Beloved Friend....
Azura Farina binti Abdullah dan pasangannya Mohd Sufian bin Yunus...
Pasangan pengantin...berbaju merah sedondong...hot sgt...semoga terus berbahagia selalu...


Pada 10.10.2010....
Kaklong, suami dan anak tercinta....
hadiri majlis resepsi perkahwinan kawan lama kaklong....
Kami berkawan karib masa zaman sekolah menengah dulu...
berkongsi cerita...suka dan duka...
Alhamdulillah dgn kecanggihan teknologi, akhirnya bertemu semula...
InsyaAllah, mudah2an persahabatan yang terjalin dulu akan kembali bertaut....
Masa majlis tu juga, secara kebetulan bertemu juga dgn kwn2 lama...
Ina dan alil serta anaknya Aish...diorang duk kat Aussie sekarang...ina tgh melanjutkan pengajian P.hDnya....
Kwn2 lain...Afzan, Syahman, Azraf...
dan Najaa...tak smpt juga kita bertemu...mgkn dilain masa ye...
So, layanlah gambar2 kami ye...
Kegembiraan kami...ex-Semai di atas pelamin yang sama...
Sweet....(ina...mana anak....)
Aish dan Syafiqah....
Syafiqah syg....
Thanks to alil for all the great picture....

Friday, October 8, 2010

Dilema...

Salam...
Tadi staff kaklong ketuk bilik...
pastu letak surat...mcm biase...ingatkan surat pggl meeting atau minit meeting...
tetapi.........
Surat ARAHAN MENGIKUTI KURSUS PEMANTAPAN PASUKAN..
Bertempat di BESUT, TERENGGANU...
Tarikhnya 8 - 11 NOV 2010....
Sedihnya.....Dilema sgt2....
Kaklong tak nak tgglkan Syafiqah....
Anak kecil yang baru 7bln 3 minggu tu masih Fully Breastfeed....
Kalau pam pun..bukan blh buat stok...mst kn buang....
Sayang nak buang.....sekarang pun tgk sesak sgt....production susu dh tak byk....
Huhu...sedih sgt...bmbg krn ni blh jd sbb susu kering nnt....
Harap dpt pertimbangan dr bos..
Tangguh atau Bawa Anak....????