Saturday, January 24, 2009

Pentingnya Persefahaman....

Ntah kenapa tiba2 kaklong rasa nak bicarakan sdkt ttg pentingnya persefahaman dalam sesebuah hubungan....
Baru2 ni kaklong temui dua situasi pasangan yang berbeza...

Satu pasangan ni...banyak bergantung kepada suaminya dalam setiap perkara...
Walaupun si isteri bekerja tapi, duit isteri hak isteri dan duit suami dikongsi bersama...
Duitku duitku duitmu duit kita....(btl ke ni???)
Baguslah mcmtu...sbb mmg tanggungjawab suami menyara isteri...
Kehidupan diorang bahagia, malah si isteri sedang mengandungkan permata hati kedua mereka....;>

Satu pasangan lain...menyaksikan spsg suami isteri yg saling berkongsi sglanya...
Si isteri yg bekerja sering membantu si suami dlm menguruskan hal2 kewangan keluarga...
Duitku duit kita dan duitmu duit kita....hehe...(blh guna ke pepatah ni???)
tambah2 ngan situasi kehidupn ms kini yg smkn menuntut belnja sara hdp yg tinggi.
Mereka juga bahagia....;>

Melihat kepada kedua2 situsi ini,
secara tak langsung menjelaskan kepada kita bahawa...apa pun situasi...
persefahaman amat penting dalam memastikan kerukunan dan kebahagian sesebuah perhubungan...
Kedua2 pasangan ini tentu dpt hdp bahagia sbb masing-msing fhm dgn kerenah psgn masing2....

Jadi....buat kaklong n kalian semua...
Fahami pasangan kita...
Ibu bapa kita...
Kakak, abang dan adik2 kita.....
dan kawan2 yg ada disekeliling kita.....
dan jgn lupa...
Cari redho dan restu Allah dalam setiap perhubungan dgn manusia...
kerana...
kita kena pelihara hubungan dgn Allah dan
hbgn sesama manusia....

Friday, January 23, 2009

Islam itu bertatasusila...

Sepanjang perjalanan hari ni...kaklong terfikirkan sesuatu....
Ketika nak memulakan perjalanan tadi...kaklong baca doa naik kenderaan...
bukan tu yg kaklong nak citer...tetapi...sesuatu disebaliknya...


Apa yg kaklong nak gambarkan sbnrnya ialah keindahan Islam itu...
Sebenarnya kalau kita benar2 menjadikan Islam sbg cara hidup kita sehari-harian...
nescaya kita akan dpt rasai betapa indahnya Islam...
setiap tingkah laku dan tindakan penuh dgn tatasusila...
Islam taklah menggalakkanya umatnya utk hidup dgn cara yg susah dan terlau ekstrim dgnya...
tetapi Islam sbnyana menyeru kpd cara hdp yang wasatiah....
Tak ssh kalau kita dah membiasakan khdpn kita dgnya...
Mulakan sdkt demi sdkt...
pasti kita akan rasai betapa indahnya cara hidup Islam...
Sbg contoh...biasakan bibir kita bertasbih....
drpd membiasakan dgn latahan yg sia2...'opocot!'...'o mak kau' dan mcm lagi...
ajarlah dgn ucapan....'Ya Allah'...'Astaghfirullah'....dan sbgnya...
Macam tu jg bila menyaksikan sesuatu yg indah....ucapkan...'Subhanallah'...drpd ucapan2 lain...'cantik giler'...'fuyooo'...dan apa2 lagi la yg dh biasa kita dgr...
Kalau melihat sesuatu yg xindah pun ada tasbihnya...kita blh ucapkan...'MasyaAllah'...'La hawla wa la quwwata illa bi llah'..dan sebagainya...
Sbnrnya...Islam tu sgt cntik....drpd sekecil2 perbuatan sehinggalah sebesar2 tindakan ada tatasusilanya....
Nak tdr ada adab...nak makan ada adab...nak naik kenderaan ada adab....
Semuanya beradab....
Jadi...same2 lah kita jadi org yg beradab....;>
Apa yg kaklong bicarakan ni...adalah utk ingatan Kaklong juga....moga ada manfaat pd hamba Allah yg membacanya......
Thank You
Demi Masa....
Sesungguhnya Manusia Itu Berada Dalam Kerugian...
Kecuali Bagi Mereka Yang Beramal Soleh...
Dan Berpesan-pesan Dengan Kebenaran Dan Kesabaran...
(Al-Quran, al-'asr)

Drive Keta 7 Jam....


Kaklong sekarang ada kat umah....baru sampai dari Bangi...
Kalong bercuti 6 hari...hehe...kire mmg nak rht sggh2 la ni....
Bestnyer....byk benor keje kat ofis...lega rasenye bila dpt blk kg...
Tapi...teringt gk kerja kt ofis tue...

Kaklong kuar dari umah kat Bangi tue jam 8.30 pagi, sebab pegi kelas bahasa kat UKM dulu...
Habis kelas jam 11pagi, baru nak grk...
hp kaklong plak berbunyi....supervisor for M.A thesis kaklong call...die paggil...
Ade lah bbrp per yg die nak bincg kot...
Lps jumpa dier...bincg2 pasal jadual thesis kaklong....
Baru la bergrk ke keta...

Tapi, x blk terus...pegi Kajang byr duit Keta dulu..but, bukanlah pegi sesoorang n bukan kaklong yg drive...lps pegi Kajang, sggh mkn....pastu hantar 'seseorang' balik...
Dalam pukul 1.30 thgari...lps reht2 jap...cuci2 muka...
Kaklong pun memulakan perjalanan dari Bangi berseorangan...drive keta sorang2...
Selama ni, kaklong drive sendiri gak, tp mesti berteman...(tima kasih wat adik2 yg sokmo kn tmn kaklong....ude...yang...kaklang...chiah...abgcik...adik...wan pun pnh gak...mase die single...skrg nak jadi ayah dah dier...tapi kakak dier lambat lagi...;>)

Perjalanan yg membosankan...keta agk byk...
maklumlah...cuti lame...pakat balik kg..
Kaklong ada gak rasa ngantuk...bawa pun taklah laju sgt....standrd h/way....
tapi...mak kate laju...sbb jap je dh sampai kat Behrang...mcm mak nasihatkan...bawa pelan2...hati2...biar lmbt asal slmt...kredit for my mom...pinjam kate2 bonda...;>...

Sampai kat Behrang dlm pukul 2.45 gak...
Mak bgtau adik kaklong kat Politeknik Sabak Bernam nk balik...
So, kalau xkbrtn, mak minta ambik dier...
No problem...kaklong blh ambik...
tp kenalah patah balik ke Sabak Bernam lps sampai kat Bidor nnt...sbb kaklong dh pun nak susur kuar Bidor...Kalau tau awal2 die nak blik...kaklong blk ikut Sg.Buloh jer...taklah ikut h/way...dgn pnh kesabaran n kesenyuman sbb nak motivasikan diri....hehe...
Kalong pun drive ke Sabak Bernam....punyelah jauh politeknik dier tue...
Msk kebun kelapa...kebun pisang...br jumpa...
Dah mlm baru sampai umah...
Tepat jam 7.30 kaklong sampai Manjung...tue pun adik kaklong sorang ni ajak singah sana sini...
Pukul8 gak lah br sampai umah...ponat...ponat....
Apapun...Alhamdulillah perjalanan Kaklong selamat dan berjalan lancar....

Huhu....

Salam semua...hehe...
Dah lame kan kaklong xdpt nak create something untuk entry kaklong...
Ada problem skt ngn blog kaklong....
Banyak benda sbnrnya yg nak dikongsi bersama..
tapi lain kali yerk...

Thursday, January 8, 2009

Alamak....thesis tak siap lagi...huhu....

"Nie kes sajer nak melepaskan 'tekanan'
huhu...tesis tak siap lagi...
kerja byk lagi...
modul kursus tak lengkap lagi...
asyik kena ganti bos masuk meeting jer....
Tolong mak....tolong kaklong...
Nak kenduri kahwin pun tak ready pape lagi...
Apa pun tak fkr lagi...." Jeritan hatiku jer....huh...lega rasenya.....


Sebenarnya.....aku spttnya kena kawal fikiran...tenangkan diri....
tarik nafas....lepaskan (bukan wat YOGA tau....dah difatwakan Haram!!!).....Alhamdulillah....bernyawa lagi aku rupanya...

InsyaAllah...aku kn siapkan satu persatu....kemaskini apa yg patut...

Amalkan 5'S....(mcm wat iklan plak)...

Ok....nak sambung kerja sikit.....cukuplah dulu melegakan fikiran...
Apapun yg kita buat...
tension ker....sedih ker...kecewa ker....
Kita kn ingat....
Allah sentiasa bersama kita....

Doa saja tak cukup...

Hari ini aku agak sibuk ngan kerja kat ofis...
Jam 8.00 pagi lepas je punch card aku ngan k.sue. k.kam n k.syiqin trn pegi sertai kwn2 lain untuk program Solat Hajat sempena sambutan Ma'al Hijrah 1430 n Thn Baru Miladi 2009 (walaupun dan berminggu2 berlalu)....
Selepas wat solat Hajat kat surau....kami ada bacaan Yaasin...
Aku tersentuh masa dgr bacaan doa oleh Imam (seorang ustaz yg pandai ceramah, jiran aku n ofismate aku;>) yg mengetuai solat dan bacaan Yaasin ni...
"Ya Allah berilah pertolongan kepada saudara2 kami di Palestin...
saudara2 kami di Iraq...di Pakistan dan dimana2 jua...
Selamatkan mereka daripada kekejaman kuffar...."
Antara doa yg dibaca....in Arabic la...but aku translate sendiri...huhu...

Selesai solat n bacaan Yaasin....tiba time berucap...
dah tntu la Pengarah aku akn berucap...
mcm2lah amanat yg disampaikn...
Termasuk serba sedikit perkembangan mengenai Kekejaman di Palestin...
Persidangan PBB yang khusus akan membincangkan masalah Palestin...
mcm2 lagi la....
Beliau juga mengingatkan kami....bahawa doa sahaja tidak memadai untuk selamatkan saudara-saudara 'kita' di Palestin dan di negara2 Islam lain yang tertindas....mesti ada usaha lain....kalau mampu....
plg2 kurang berilah bantuan kewangan..mudah2an sedekah yang sdkt 'kita' sumbangkan akan sampai kpd mereka...
Hehe...intro nak bgtau yg ofis aku...lancarkan Tabung Palestin sbnrnya...
Apa lagi...sumbanglah kwn2 se'ofis'ku sekalian...

Mudah2an niat yg baik akan baik juga hasilnya...amin....

Wednesday, January 7, 2009

Delegasi UAE

Hari ni...delegasi daripada UAE (Emiriah Arab Bersatu) datang buat lawatan kt tempat kerja aku...seramai 11 orang dtg...aku tgk d'org ni...bdn besor2...
pakai jubah n lengkap ngan serban spt kebiasaan pakaian org arab..
ternyata mereka masih kuat mengamalkan budaya mereka...

Seperti biasa...tentunya ada jamuan...
aku trn mkn agak lwt....trn ngan staff aku...satu2 nya staff perempuan kat office..
dielah teman...dielah pekerja dan dielah juga ibu...

U're the best kak Kam....

U

Masa duk mkn tu...dtglah sorang pegawai ni...sajer dtg borak2...
die tulah slh sorg panel yang terlibat masa aku kursus utk kelayakan kerja ni...
Borak punya borak...best plak....
Die ni byk pengalamn...buat research dah merata2....jauh perjalanan luas pemandangan...
Mulanya kami berbual ringan, pastu berat sikit...
Die citer ttg pengalamannya semasa berada di negara2 Arab...
Menurut ceritanya...masyarakat Arab di UEA tidak mengamalkan budaya Couple di kalangan remajanya...bagi mereka...sesuatu yg mengaibkan apabila lelaki dan perempuan bukan muhrim keluar berdua bersama..adush....

Teringat aku pada seorang jiran yang pernah mengikut suaminya ke Riyadh...
Die ni mmg 'otai'...(huhu...rindu kat cik ana....)
tapi bila pegi sana...MasyaAllah....alim sesangat...
sebab nak kuar umah kena pakai furdah (tutup muka)..
tapi sekarang die dah blk Malaysia...
tak pakai mcm tue lagi...still mcm sblm die pegi Riyadh...
bertudung macam aku....mcm kbykn wanita Islam di Malaysia...
cuma blm pakai ariani atau hajaba....cantik2 mcm sik penna......(jgn marah ye sue)

Daripada citer2 tu..dptlah kita kuarkan beberapa hikmah kan...hehe..:
  • Keadaan persekitaran akan mempengaruhi peribadi dan tingkah laku seseorang manusia.
  • Allah s.w.t. akan melindungi negara Islam yang kuat berpegang dengan cara hidup Islam.

......Selamatkan dunia dari kehancuran budaya yang merosakkan....


Monday, January 5, 2009

Hargai Sebuah Perhubungan....

Ikatan Yang Semakin Erat Terjalin...
Bukan bermakna
Kasih Sayang, Cinta dan Kemesraan
Tidak Perlu dipamerkan lagi....
Tetapi....
Lagi Dekat dan Kuat Sesuatu Ikatan Itu....
Lagi Perlu...
Kasih Sayang disemai...
Cinta disuburkan...
dan Kemesraan ditunjukkan...
On The Cheek Bouquet Dating Couples








Selamatkan PALESTIN......

Dunia pada hari ini dikejutkan dengan keganasan Israel ke atas Palestin...
Sedih melihat anak2 yang kehilangan ibu ayah...
Isteri yang kehilangan suami..
suami yang kehilangan isteri...
dan...ibu bapa yang kehilangan anak2...
Crying 1Crying 2 Sedihnyer.....huhu......


Dalam paper hari ini (7 Januari 2009)..(berita Harian/Utusan Malaysia dll) ..
Pasti akan menyajikan kepada kita, gambar mangsa2 yg tidak berdosa dan berdaya mlwn keganasan mati akibat serangan ganas dan kekejaman Israel...
Sedih sgt2....betapa tidak ada langsungkah perasaan simpati mereka (tentera yang kejam) ke atas rakyat Palestin...gambar keganasan Israel ke atas Palestin sgt menyentuh perasaan kita....
Apalah yg anak sekecil ini tahu ttg pergeseran dan hakikat peperangan yang berlaku...
Dalam keseronokan kanak2 di Malaysia dan tentunya negara-negara Islam lain memulakan alam persekolahan tahun 2009, kanak2 di Palestin terpaksa berjuang mempertahankan nyawa mereka...
Ya Allah...selamatkanlah mereka...musnahkan tentera yang zalim, ego dan tidak berperikemanusiaan itu....
Mudah2an rakyat Palestin yang sememangnya mempunyai kekuatan hati semakin tabah menghadapi situasi yang menyulitkan ini...

Sebenarnya.....apa yg berlaku ke atas dunia Islam ini, sepatutnya juga menjadi iktibar buat kita...Negara Islam mungkin dapat diselamatkan kalau semua pemimpin-pemimpin Islam bersatu...Kita kuat...andai tak mampu mengangkat senjata melawan Israel...
kita ada kekuatan lain...lumpuhkan ekonomi mereka...boikot semuanya...

Ada beberapa hikmah yang mungkin kita dapat ambil daripada peristiwa kekejaman Israel ke atas Palestin yg berlaku, antaranya:
  • Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh...
  • Ingat lima perkara sebelum lima perkara....(Sihat sebelum Sakit, Muda sebelum Tuan, Kaya sebelum Miskin, Lapang sebelum Sempit, Hidup sebelum Mati) Kita hidup kat dunia ni hanya sementara. Masa yang ada ni, gunakan dengan sebaik-baiknya...manfaatkan peluang hidup yang aman, harmuni dan tenteram yang kita ada untuk melakukan perkara-perkara yang bermanfaat...
  • Sama2 kita renungi kembali amalan2 yg telah kita lakukan sebelum ni....Ingat seperkara, bahawa Allah tidak akan menzalimi hamba-hamba-Nya yang bersyukur dan beriman...So, jadilah org yg bersyukur atas nikmat pemberian Allah...jgn jadi org yg kufur... (bukanlah rakyat Palestin itu golongan yg Kufur, cuma sebagai manusia mgkn ada kslpn yg kita xtau...)
  • Ujian dan cubaan yg Allah berikan adalah untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah...Tanpa kita sedar, sbnrnya Isu Palestin menjadikan kita lebih mengingati Allah, memohon doa daripada-Nya...dan mgkn lebih menginsafkan kita bahawa umat Islam semakin lemah dan tertindas...
  • Allah itu Maha Berkuasa....

Masih banyak hikmah-hikmah lain yg tersembunyi....hanya Allah yang Maha Mengetahui...

Selamatkan Palestin!!!

Hurry Up


Hari Yang Indah....



Sejak bangun pagi tadi, aku rasa hari ni....indah...best...dan ceria sesangat....
Alhamdulillah aku dipanjangkan usia dan diberi nikmat iman dan Islam...
Apabila difikirkan sejenak...terasa betapa bertuahnya aku kerana dilimpahkan dengan pelbagai nikmat..
Tetapi....
bersyukurkan aku atas setiap nikmat yang aku dapat?
Cukupkah amalanku selama ini dibandingkan dengan apa yang aku dapat...
Moga semua ini menginsafkan aku dan kita semua...
Yg penting...moga dapat meningkatkan keimanan kita bersama...
Kasih sayang Allah pada umatnya tidak ternilai....andai kita kasih dan cinta pada Allah...
Allah akan lebih kasih dan cinta pada kita...
Semua manusia, secara fitrahnya inginkan kasih sayang...hidup dengan penuh harmuni...dalam kecintaan...Indah kan kalau kita saling berkasih sayang...lebih bahagia kalau kasih yang tercipta diredhoi Allah...Dirahmatinya dan dibimbing hingga membawa ke syurga..
Bayangkan...bagaimana hati manusia yang ditarik dengan nikmat kasih sayang...hidup dalam dendam dan kebencian..pasti langsung tiada kebahagian..
teringat aku pada lirik lagu yang selalu gak aku nyanyi sorang2... Smile
"Hati Insan telah gersang
Sudah lama ditimpa kemarau
Benih Iman sudah
Tidak tumbuh menjulang
Tidak lagi seperti semalam"

Mudah-mudahan kita bukanlah tergolong dalam kumpulan manusia yang hidup dalam dendam...kebencian dan segala sifat2 yang mahmudah...Semaikan kasih sayang dalam jiwa agar kita sama-sama hidup bahagia dalam redho-Nya.

Salam Sayang Untuk Semua;>
Heart Glasses




Sunday, January 4, 2009

Citer Suami-Isteri


Citer ni aku tima dari seorang kakitangan kat Jabatan tmpt aku bekerja....

Tauladan Untuk Suami Isteri Yang Selalu Bergaduh Sepasang suami isteri yang sudah menikah selama 7 tahun dan memiliki 3 orang anak, terlibat dalam sebuah pertengkaran hebat.
Begitu hebatnya pertengkaran mereka,
sampai akhirnya mereka memutuskan untuk bercerai, mengakhiri kehidupan rumah tangga mereka secepat mungkin.

Mereka menemui seorang peguam, untuk melangsungkan perundingan pembahagian harta sepencarian di antara mereka,
perundingan berlangsung lancar dan akhirnya sebagian besar masalah dapat diselesaikan,
baik tanah, rumah, dan semua aset harta mereka dapat dibahagi dan mencapai kepuasan kedua belah pihak.

Hanya satu hal tidak ditemukan jalan keluarnya,
yaitu mengenai pembahagian anak [jangan lupa anak mereka tiga orang].
Baik si suami maupun si isteri, sama sama ingin mengasuh 2 anak,
tidak ada yang mau mengalah,
dan anak tidak mungkin dibelah dua seperti pada Zaman Nabi Sulaiman a.s. dulu.

Akhirnya mereka menemui seorang tokoh agama, meminta nasihat bagaimana jalan keluar yang harus ditempuh.
Sang Imam akhirnya memberikan jalan keluar yang bijak,
yaitu mereka diminta menunda perceraiannya selama satu tahun,
mereka harus menambah satu orang anak selama satu tahun,
Bila Tuhan mengizinkan perceraian mereka,
Tuhan akan memberikan tambahan satu anak, total menjadi 4 anak, sehingga mudah untuk dibahagi di antara mereka berdua.

Kerana si suami dan si isteri sangat serius untuk bercerai, mereka mengambil keputusan berusaha keras untuk menambah anak, dan akhirnya mereka berhasil.

Setahun kemudian, ketika Sang Imam berjalan jalan,
beliau bertemu dengan pasangan suami isteri ini, sedang bergandingan tangan dengan mesra,

sehingga Sang Imam bertanya, :
"Apakah Kalian tidak berhasil menambah anak sehingga kalian batal bercerai?"

Sang Suami lalu menjawab :
"Tuhan maha pengasih, Dia memberikan kami tambahan anak, tapi sekaligus juga memberikan isyarat agar kami saling memaafkan dan saling mengasihi, kami memutuskan untuk tidak bercerai".

"Bagaimana Tuhan memberikan isyaratNya?", tanya Sang Imam.

"Tuhan memberikan kami tambahan anak, bukan satu anak, tapi dua anak,anak kembar !!".

Beberapa hikmah:

1. Menunda tindakan negatif sering bermanfaat, apalagi ketika seseorang sedang dikuasai emosi. Ada baiknya jika kita sedang marah kita menunda sesuatu yang ingin kita lakukan. Betapa banyak penghuni penjara yang menyesal: mengapa ketika marah memukuli isteri/anak/dsb sampai tewas....

2. Mampu mengendalikan marah [emosi] adalah kunci kebaikan, sehingga nabi saw menekankan laa taghdhab [jangan marah] kepada sahabatnya.

3. Kisah diatas menunjukkan kasih sayang Allah, tetapi ada yang lebih baik daripada kisah di atas yaitu pasangan suami isteri yang selalu berhasil mereda pertengkaran mereka. Mungkin keluar rumah meninggalkan isteri/suami yang marah untuk sebentar kemudian kembali membawa buah tangan/peralatan baru kesukaannya akan membuatnya tersenyum, meminta maaf dan berfikir betapa baiknya suaminya/isterinya.


4. Pertengkaran itu lumrah rumah tangga. Dengan pertengkaranlah membuat keharmonian semakin terasa nikmat. Orang bijaksana akan menikmati pertengkaran dan masa-masa setelahnya dengan tetap mengendalikan suasana agar tidak sampai keluar dari sunnah Nabi saw. Karena pertengkaran itu seperti api: sedikitnya bermanfaat tetapi besar dan luasnya membinasakan. ..sampaikanlah ilmu walaupun hanya satu ayat...... ..muhasabahlah diri sendiri sebelum muhasabah diri orang lain............


"Setiap yang berlaku pasti ada sesuatu hikmah yang berlaku....Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..."

Adik2ku dah masuk sekolah....

Hari ni tugas aku kat ofis byk sikit...
duk kalut sipakan modul...bos bagi kerja2 pntdbiran utk aku handle...
ponat gak..tambah2 bila tiba time kursus...byk bende nak kena seatle...
bila dah selesai n peserta puas hati..rasa best sgt...
Byk ilmu baru yg dpt aku pelajari....
Alhamdulillah...beruntung aku menerima tawaran kerja ni....
best...happy...semuanya la....

Adik2 ku dah masuk sekolah masing2...yang belajar kat UTP dah balik UTP...yg bljr kat UniKL...duk umah jer....berkepit bawah ketiak mak ayah lagi.... ;)
yg kat Politeknik...belum lagi...10hb baru buka...tapi nak g awal gak katanya....nak balik buli budak2 baru...:)
Adik aku yang betul2 bersekolah...hanya tggl 3 org je lagi....
sorang kat SEk.MeN Teknik n 2 orang lagi kat Maahad....

Buat adik bongsuku.....selamat mendaftar di sekolah baru pada 10Januari2009 nnt...
Baru2 ni die dapat 3A dalam UPSR...
Adik aku ni manja le sesangat ngan abg n kakak2 die...
Dah masuk asrama ni knlah belajar berdikari...
Apapun...asrama die dkt jer ngn umah adik aku....sonang nak pegi lawat...

Belajar rjn2 tau....Semoga berjaya memantapkan sahsiah diri dan meningkatkan kecemerlangan diri...


Thursday, January 1, 2009

Rindunyer kat family....

Mak...rindunyer kat mak...huhu..
Kat ayah n adik2 pun rindu gak....
Rindu kat semua lah....


Teringat aku zaman kanak-kanak aku dan adik2 dulu...
meriah dan sangat ceria..
macam2 yg kami lalui...
dengan ayah yang tegas....didik kami dengan cara hidup yang berlandaskan Islam....
Ajar mengaji selepas maghrib...
Solat jema'ah kat umah setiap waktu....
Usrah pada waktu pagi selepas solat Subuh...mas tu lah kami bertukar2 pndgn...
Masa usrah dan tahlil...kekadang ada adik2ku yg ngantuk...lucu tgk d'org...



Indahnya.........

Sekarang....walaupun kami masing2 dgn bidang masing...
belajar di Maahad...Sek.Men.teknik...Politeknik...UniKL...UTP...
Namun alhamdulillah...Islam masih menjadi cara hidup mereka...
Buat adik2...semoga kuat menghadapi cabaran dunia...kuat menghadapi fatamorgana yang melanda...
Jadikan didikan ayah dan mak sebagai panduan...
Jgn dilupakan nasihat dan harapan mereka...



"Sedamai Taman Firdausi
Impian Kasih Yang Sejati"

Selamat Tahun Baru 2009

Alhamdulillah tahun 2008 dah berlalu....bersyukur sangat ke hadrat Ilahi di atas perlanjutan usia yang diberi...nikmat iman dan Islam yang dilampahkan-Nya...dan nikmat kehidupan yang selesa dan aman yang kita kecapi...

Fikirkan sejenak nasib umat Islam lain yang ditimpa pelbagai malapetaka dan cubaan. Bandingkan dgn nikmat yang kita kecapi....

Alhamdulillah situasi ni tak berlaku di Malaysia......(Sumber: http://article.wn.com/)

Kita di Malaysia ada bangunan yang tinggi, pencakar langit yang mewah...bebas berjalan, berkeliaran mengecap keindahan...namun di sana, ada segelintit masyarakat yang sengsara dengan bencana....

Allahu akbar.....(Sumber http://article.wn.com)


Allah menjadikan tiap sesuatu itu, ada hikmahnya....bencana yang diturunkan bukan untuk menganiaya hambanya... Orang-orang yang berfikir dan beriman akan melihat setiap sesuatu yang berlaku dengan penuh hikmah.

Bencana yang diturunkan tentulah sebagai peringatan kepada kita yang lalai.

Untuk mengingatkan kita bahawa disana ada kuasa yang besar...yang melihat segala yang kita lakukan...yang berkuasa menetapkan peraturan...


Semoga tahun baru 2009 ini...kita menjadi indvidu yang lebih prihatin...yang lebih menginsafi diri...dan berusaha untuk mencari redho-Nya...Hindari perkara yang melalaikan...dan berusaha mepertingkatkan amalan untuk mencari bekal apabila bertemu dengan yang Maha Pencipta kelak...Manusia temapt abadinya bukan di dunia...tapi di akhirat sana...


Bimbinglah kami Ya Allah....

Semua yang tertulis adalah peringatan untuk aku dan juga kita semua...Moga ada manfaatnya....:>