Wednesday, July 17, 2013

Tanggungjawab dan pengorbanan yang besar..

Salam...

Hari ni nak bebel melepaskan tension sikitlah...ttg betapa hebatnya seorang WANITA....hahah..
Wanita yang bergelar isteri, ibu dan pekerja sektor (tak kiralah sektor kerajaan/swasta/apa saja)
Setiap wanita yang bekerja ni punyai tanggungjawab yg sgt besar..dan tlh mengorbankan sesuatu yg sgt pntg...apakh itu??

Tanggungjawab yg besar..
Iye...sdh ttntu sbg ibu dan isteri ketika dirumah...menyiapkan tugas dirumah seperti mengemas, memasak, basuh baju, iron bj, jaga anak (yg kecil kn bagi komitmen susukan anak)..bygkn.. Seawal pagi kn bgn sediakn sarapan pagi, siapkan anak2 pastu kn tgk kalau ada kain yg nk dibasuh atau dijemur...pastu masuk office..
Ptg balk dr pejabat, terus singsing tgn ke dapur menyediakan mkn mlm, sambil2 tu kn lyn juga kerenah anak2 yg dh tntunya nakkan si ibu supaya teman bermain..kalau ada yg kecil...mnta disusukan...
Kalau tak blh kawal dan atur dgn baik..mmg blh stress...
Andai suami ringan tulang membantu..alhamdulillah...suami blk awal dr kerja, bntu tgkkan anak sementara si isteri memasak...kn bgs tu...
Di pejabat plak...bukn duduk saja..byk kerje...byk juga tanggungjawab nk kn laksanakan...takkan nak mkn gaji buta kan...
So, SUAMI kn mainkan peranan untuk bntu ringankan beban si isteri..alhamdulillah bagi kaklong dan mungkin ramai juga kan ibu-ibu bekerja diluar sana yg dibantu suami...sebab tu kita blh keluar bekerja dan balik ke rumah melaksanakan tanggungjawab seperti biasa...

Pengorbanan yang besar...
Apabila dah kn keluar bekerja, tentulah anak2 terpaksa dihantar kepada pengasuh/taska untuk dijaga sepanjang bekerja...Inilah pengorbanan yg sgt2 TERPAKSA dilakukan oleh semua ibu-ibu yg bekerjaya.
Itu belum dikira bila kena plak kuar outstation berhari2...huhu...

Sedih, emosi terganggu dan sebagainya bila memikirkan terpaksa mengorbankan masa yg sepatutnya untuk anak2 dgn hdr bekerja. 
Bila difikirkan kembali, masa anak masih kecil dan blm bersekolah lah masa yg plg berharga untuk ibu dan anak...blh bermain bersama dan mengikuti segala perkambangan anak2...namun semua itu terpaksa dilepaskan kepada pengasuh/taska...huhu...
Itu baru ttg anak...pada suami juga...terpaksa mengorbankan tanggungjawab sebagai isteri yg sepatutnya menanti suami balik kerja waktu petang dgn hidangan minum ptg, sambut dgn senyuman... maklum sajelah...kadang2 kita pun blk lewat..kalau awal pun..tgh kalut kat dapur, suami balik..langsung tak sempat dh nk sambut suami..hihi... Beruntunglah mereka yg jadi surirumah..teringat masa kecil2 dulu...mak selalu hntr ayah kuar pegi kerja dan tggu kplgan ayah dgn hdgn minum ptg.

Buat anak2 ummi, Fyqah dan Naufal...maafkan ummi ye sayang..terpaksa bekerja dan meninggalkan kalian kepada pengasuh...

Pada suami tersayang..terima kasih krn byk membantu dalam menguruskan rumahtangga..byk yg abg sllu buat...malah mgkn lbh dr sepatutnya..terima kasih byk2....



Note: Suke tgk semua picture dr Mr.Gugel ni..cantik...

Tuesday, July 16, 2013

Kakak Syafiqah & Adik Naufal

Salam...

Alhamdulillah hari ni kita berada pada hari ke-7 Ramadhan 1434H... Semalam kaklong cuti, berbuka puasa ngan family kat Perak... Balik dr Perak, ahad lagi, tp smpai Bangi dan dkt jam 3 pagi..so, Isnin cutilah kan...duduk umah lepak ngn anak2...budak berdua yg smkn pnjg akal...

Kakak Fyqah dan 2 tahun 5 bulan...
Pada usia ni, seperti juga kanak2 lain...Fyqah suke bertanya..kalau tgk tv ke...apa2 ke yg berlaku dpn die... Fyqah akan bertanya kenapa jadi mcmni ummi? Knp die pakai baju ummi? Knp dan knp? Jadi, berpusinglh kpla kaklong mencari jawapan kpd soalan2 si kakak tu...

 Fyqah juga suke 'mengemas' ada je idea die nk susun dan simpan segala brg kat umah.. Biasenya, kaklong bg je die main apapun..terutama bila time petang2 lps kerje, kita duk sibuk memasak...abah die tak blk lagi...jd, untuk pastikan kerja2 di dapur tak terganggu..biorkan ajer... Abah deme berdua ni rajin..bab mengemas mmg tip top..tu yg kaklong beruntung bab ni...hihi..


Bab berdikari...kaklong setuju ngn Fyqah..tp tension jugalah melayan kerajinan die tu..nak buat susu sendiri, nk mndi sendiri, nk bawa kuar beg dr keta sendiri...bgslah kan..tp waktu yg singkat blh jadi lama bila die nk buat sendiri..tmbh2 time kita duk kejar masa nk pi kerja..huhu..


Adik Naufal plak dan 1 tahun 3 bulan...
Perkembangan die dr segi fizikal...dah boleh berjalan, memanjat tangga, kutip brg kecil...
Suap makanan yg bsr ke mulut dh boleh..tp blm pandai suap nasi ke mulut...pnh bg peluang kat die..hbs satu bdn pnh ngn nasi... naufal suka menari kiri kanan angkt kaki sebelah...mulut plak ikut je lagu tu...yg pntg bunyi hujung mcm ya..uu..aa.. ada lah...yg lain nth apa bunyi nyer...


Naufal pun suke mengemas gak..tp blm seteror kakak die...cuma yg kaklong perasan...Naufal suke main campak brg...tak mcm Fyqah masa baya die..kurang cmpk2 brg ni...anak lelaki agaknye..bab campak mencampak mmg die gemor bebenor..mcm baling bola ke...belon ke...sukelh die..

Kakak Fyqah dan Adik Naufal mmg rapat...semua adik beradik gitu kan... Kakak sayang adik...selalu jg adik..kalau tgh tdr...tiba2 adik Naufal berguling2 kn bdn Fyqah dan Fyqah tersdr...die tak mrh..tapi dipeluknya si adik...cuma adiklah bila dh kn peluk ngn kakak..menjerit lah kjp..rimas agaknyer...


Fyqah suke kalau nk main..ajak adik sama2..cth nk main kaler2 ke...main baca buke cerita..nk ajak adik duduk depan die..mn lah si Naufal yg tak duduk diam ni nk duduk berteleku dpn kakak..mewarna dan dgr kakak bercerita..



 Ummi sayang...anak2 ummi..jgn gaduh2 tau..moga kalian berdua diberikan kesihatan dan umur yg panjg..amin...


Tuesday, July 9, 2013

Ramadhan Karim :: Bertadarus sehingga khatam 30 juzu' al-Quran....

Salam...

Salah satu ibadat yang amat digalakkan dalam bulan Ramadhan ialah bertadarus sehingga khatam bacaan al-Quran 30 juzu'... kerana amalan tersebut turut dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda bertadarus dengan malaikat Jibril a.s. sepanjang bulan Ramadhan.


Tak susah kalau benar-benar berusaha untuk laksanakannya...samada bersendirian, bersama suami, bersama keluarga atau mgkn juga bersama rakan sekerja.

Kalau kat tempat kerja kaklong (dan mgkn juga di kbykn tmpat kerja lain) kami mmg akan ada jadual tadarus...setiap kumpulan diberikan beberapa juzu' al-quran untuk diselesaikan...baca setiap pagi... bukanlah baca beramai-ramai...dalam kumpulan tersebut ada seorang yg akan baca secara bergilir dan rakan-rakan lain akan semak bacaan kawan kita tu..

Kalau kt rumah pun boleh praktikalkan..bertadarus dengan suami...lps subuh, lps maghrib..lps balik tarawih...kalau isteri tak pergi tarawih sbb jg anak2..makanya bertadaruslah bersendirian dirumah...suami boleh sambung bacaan plak nnt....kalau dapat satu hari satu juzu'...insyaAllah selesailah 30 juzu' al-quran.. 

Kalau dah ada anak2 yg boleh membaca al-quran...alangkah indahnya dapat bertadarus sama-sama ngan anak2...lps subuh dan lps maghrib sementara nk keluar ke masjid untuk isya' dan tarawih...luangkan masa sekejap untuk bertadarus...


Namun, kena ingat..yg nak dikejar bukanlah bacaan yg laju untuk menghabiskan 30 juzu'...tetapi..bacalah secara bertartil...dan menjaga segala hukum tajwid dan makhraj... Mudah-mudahan...usaha kita diterima Allah s.w.t. sebagai sebahagian daripada timbangan sebelah kanan untuk ke Syurga...amin...



Ramadhan Karim :: Tarawih di masjid atau dirumah?

Salam...

Selamat Menyambut Ramadhan buat semua...alhamdulillah bertemu lagi kita dengan bulan Ramadhan 1434H...

Mudah-mudahan Ramadhan kali ni benar-benar terisi dengan amal ibadat untuk kita mendekatkan diri pada Allah... Sediakan check list, tanamkn niat dan berusaha untuk kita jaykan apa yang nak kita niatkan tu..InsyaAllah...


Bagi Seorang ibu mcm kaklong...dan mgkn juga rakan-rakan lain yg punyai anak kecil..mgkn untuk memastikan bersolat tarawih di masjid atau surau sepanjang Ramadhan agak sukar...mcm kaklong ni...anak2 tdr awal dan mgkn akan mengganggu ketika di masjid atau surau..biaselah budak2 kan..bila nk tdr...merengek dan serba tak kena...jgn biarkan anak2 kita mengganggu tumpuan jemaah lain untuk beribadat plk

Jadi, bertarawih dan bertadaruslah dirumah dengan tenang setelah persiapkan anak tdr atau biarkan mereka bermain...saat suami keluar beribadat di masjid atau surau...ambillah peluang untuk kekal melaksanakan ibadat tarawih dan tadarus di rumah. InsyaAllah ada pahala dan ganjarannya.


Sekian dulu..perkongsian dan peringatan untuk kita ibu-ibu yg punyai anak kecil...

Monday, July 8, 2013

Resepi: Udang Masak Tomato

Salam...

Hari ni nk share resepi lagi...setelah lama menyepi....gitulah kaklong...time lapang sampai 2 ke 3 entry sehari...bila menyepi...lama sonyapnyer.. Ok..kali ni pun resepi mudah je..bhnnye amatlah mudah.. Tapi sgt bahaya untuk yg ada resdung n alah pd udang...yg tk suke mkn udang or alah pada seafood...tgk ajelah ye...


UDANG MASAK TOMATO

BAHAN-BAHANNYA
500 gram udang
Sedikit serbuk kuniyt dan garam (Gaulkan bersama udang)
Minyak untuk menumis
4 biji bawang merah (Tumbuk)
2 ulas bawang putih (Tumbuk)
1 sudu besar Sos Tomato
1/2 sudu Sos Tiram
1 Ulas Bawang Besar (potong bulat)
1 Biji Tomato (Sebelah dipotong dadu, sebelah lagi slice kan jer)
1 tangkai Cili Hijau

Cara-caranya
Goreng udang yang telah digaulkan dengan kunyit dan garam. Goreng kjp je..jgn lama.
Angkat udang dan ketepikan dulu.
Tumis bahan tumbuk dgn menggunakan minyak hasil goreng udang tadi..kalau minyak byk sgt..buang sikit.
Masukkan tomato yang dipotong dadu..tumis sampai layu.
Masukkan sos tomato dan sos tiram..
Dah agak menggelegak..baru masukkan udang, bawang dan cili serta tomato...
Perasakan dengan garam. gaul rata, tutp api dan hidangkan.