Wednesday, July 17, 2013

Tanggungjawab dan pengorbanan yang besar..

Salam...

Hari ni nak bebel melepaskan tension sikitlah...ttg betapa hebatnya seorang WANITA....hahah..
Wanita yang bergelar isteri, ibu dan pekerja sektor (tak kiralah sektor kerajaan/swasta/apa saja)
Setiap wanita yang bekerja ni punyai tanggungjawab yg sgt besar..dan tlh mengorbankan sesuatu yg sgt pntg...apakh itu??

Tanggungjawab yg besar..
Iye...sdh ttntu sbg ibu dan isteri ketika dirumah...menyiapkan tugas dirumah seperti mengemas, memasak, basuh baju, iron bj, jaga anak (yg kecil kn bagi komitmen susukan anak)..bygkn.. Seawal pagi kn bgn sediakn sarapan pagi, siapkan anak2 pastu kn tgk kalau ada kain yg nk dibasuh atau dijemur...pastu masuk office..
Ptg balk dr pejabat, terus singsing tgn ke dapur menyediakan mkn mlm, sambil2 tu kn lyn juga kerenah anak2 yg dh tntunya nakkan si ibu supaya teman bermain..kalau ada yg kecil...mnta disusukan...
Kalau tak blh kawal dan atur dgn baik..mmg blh stress...
Andai suami ringan tulang membantu..alhamdulillah...suami blk awal dr kerja, bntu tgkkan anak sementara si isteri memasak...kn bgs tu...
Di pejabat plak...bukn duduk saja..byk kerje...byk juga tanggungjawab nk kn laksanakan...takkan nak mkn gaji buta kan...
So, SUAMI kn mainkan peranan untuk bntu ringankan beban si isteri..alhamdulillah bagi kaklong dan mungkin ramai juga kan ibu-ibu bekerja diluar sana yg dibantu suami...sebab tu kita blh keluar bekerja dan balik ke rumah melaksanakan tanggungjawab seperti biasa...

Pengorbanan yang besar...
Apabila dah kn keluar bekerja, tentulah anak2 terpaksa dihantar kepada pengasuh/taska untuk dijaga sepanjang bekerja...Inilah pengorbanan yg sgt2 TERPAKSA dilakukan oleh semua ibu-ibu yg bekerjaya.
Itu belum dikira bila kena plak kuar outstation berhari2...huhu...

Sedih, emosi terganggu dan sebagainya bila memikirkan terpaksa mengorbankan masa yg sepatutnya untuk anak2 dgn hdr bekerja. 
Bila difikirkan kembali, masa anak masih kecil dan blm bersekolah lah masa yg plg berharga untuk ibu dan anak...blh bermain bersama dan mengikuti segala perkambangan anak2...namun semua itu terpaksa dilepaskan kepada pengasuh/taska...huhu...
Itu baru ttg anak...pada suami juga...terpaksa mengorbankan tanggungjawab sebagai isteri yg sepatutnya menanti suami balik kerja waktu petang dgn hidangan minum ptg, sambut dgn senyuman... maklum sajelah...kadang2 kita pun blk lewat..kalau awal pun..tgh kalut kat dapur, suami balik..langsung tak sempat dh nk sambut suami..hihi... Beruntunglah mereka yg jadi surirumah..teringat masa kecil2 dulu...mak selalu hntr ayah kuar pegi kerja dan tggu kplgan ayah dgn hdgn minum ptg.

Buat anak2 ummi, Fyqah dan Naufal...maafkan ummi ye sayang..terpaksa bekerja dan meninggalkan kalian kepada pengasuh...

Pada suami tersayang..terima kasih krn byk membantu dalam menguruskan rumahtangga..byk yg abg sllu buat...malah mgkn lbh dr sepatutnya..terima kasih byk2....



Note: Suke tgk semua picture dr Mr.Gugel ni..cantik...

No comments: