Sunday, May 15, 2011

Terima Kasih Cikgu...

Salam...

Ramai rakan sekerja yang cuti...sunyi office...tapi bangunan disebelah sana bunyinya meriah..
Tadi terdengar nyanyian, kemudian ada bunyi paluan kompang...
Meriah sgt...kaklong pun terpanggil untuk jenguk kesana...rupanya ada majlis Sambutan Hari Guru...semua guru2 diiringi paluan kompang...
Hehe...teringat kenangan dulu2....

Masa belajar di sekolah menengah dulu, sambutan Hari Guru memang meriah...
kaklong pernah serta acara nasyid masa form1...haha...lucunya bila teringat semua tu...
Bila dah semakin besar, kaklong pernah jadi pengacara untuk Majlis Sambutan Hari Guru, masa tu dah Form5 kalau tak silap...

Lps dpt result SPM sempat juga kaklong menabur bakti sebagai Guru Tadika ...dalam 4-5 bulan kalau tak silap...byk kngn ngn anak2 tadika...best juga...ajar ABC, 123, Alif Ba Ta...ajar nyanyi, nasyid, baca doa...huhu...ingat lagi nama2 anak murid...paling lucu, bila ada sorang budak ni, namanya Sabrina, suka sangat hadiahkan kaklong keronsang...rupa2nya die curi keronsang mak die...mak die ni peniaga tudung dan keronsang...haha...ada lah dalam 5 keronsang kaklong dapat...bila dh dpt byk sgt, terdetik nak selidik ngn mak die..ketawa emaknya bila dpt tau...akhirnya keronsang tu semua dpt kat kaklong gak...maknya bagi jer...hehe....

Kaklong juga ada pengalaman ngajar budak2 sekolah rendah...lama juga...tp tak lah sampai setahun...kaklong ngajar lepas hbs study degree kat UKM...best juga...kerenahnya hampir sama je ms ngajar kat tadika...tp bila berdepan ngn pelajar tahun 4-6 lbh matang la...tambahan plak...Sek Rendah Islam ABIM...so, pendekatan agama yang digunapakai memang bagus...pelajar lebih pintar, berdisiplin dan beretika...alhamdulillah selepas kaklong ngajar kat situ, adik bungsu kaklong pun akhirnya bertukar sekolah dari Sek Kebangsaan ke Sek Rendah Islam tu...

Pengalaman ngajar budak sekolah menengah pun kaklong ada juga....paling kaklong tak boleh lupa bila masuk kelas budak Form5...ngajar Sejarah...huhu...besor semuanya...siap ada pelajar perempuan tanya kaklong...'Cikgu...cikgu pakai pencuci muka apa ye?'....hehe...lucu betul bebudak tu...kenangan semua tu...

Bila tiba sambutan hari guru ni...teringat kaklong saat menyambut hari guru suatu ketika dulu....samada meraikan guru2 kaklong di sekolah dan diraikan oleh anak2 murid..kalau dulu kaklong belikan hadiah untuk diberi pada guru, bila kaklong jadi cikgu...dapat plak hadiah dari anak2 murid...

Sekarang
...kaklong bukan lagi seorang guru...tetapi seorang pekerja di sebuah institusi yang memberi latihan kepada penjawat awam...kadang kala tugas dan peranan tak jauh dari mendidik...ada masa dn ketika masih lagi turun ke kelas...berdiri di hadapan dan menyampaikan ilmu serta pengetahuan di hadapan orang...bukan di hadapan pelajar tetapi di hadapan mereka sebagai penjawat awam, yg hadir kursus kerana arahan bos atau kerana nak cukupkan syarat 7 hari bekursus setahun...hehe...masa ni bukan lagi dikatakan sebagai memberi ilmu...tetapi lebih kepada untuk berkongsi ilmu...same je kan...

Ok...SELAMAT HARI GURU kepada semua pendidik di seluruh Malaysia...

Thursday, May 12, 2011

Sarawak....Pergi juga akhirnya...

Salam...



Jgn salah faham ye bila bc title n3 kali ni...

Kalau sebelum ni ctr ttg Kelantan, mmg kaklong smp sana...but Sarawak....adk kaklong yg ke sana...



Fyqah salam pakyang sambil pesan..."Jaga diri bebaik ye pakyang....kerje rjn2 tau....jgn lupa kt kami....nnt bw blk buah tgn tuk fyqah ye...."



Firstly kaklong ucapkan TAHNIAH kepada adik kaklong...AHMAD ZAHID yg telah menerima tawaran kerje dr Jabatan Laut....jd org laut lah die....Pas lapor diri kat Pelabuhan Klang...akhirnya beliau ditugaskan berkhidmat di Sarawak....






Setelah buat pertimbangan dan sebagainya...akhirnya pergi juga adik kaklong sorang ni ke Sarawak...berkhidmat di tepi Laut Cina Selatan....









Kaklong dan family hntr Pak Yang fyqah kat LCCT...Jenuh jglh nk mengawal fyqah ngn sepupunya miqdam duk berjln dn berlari sakan.....


Akarnya...buat Zahid....selamat bertugas dan selamat maju jaya....



Note: thanks for my brother...ikhwan for all the pic....kaklong ambil from ur fb...


Thursday, May 5, 2011

Kelantan....bila lagi nk balik sana yerk...

Salam...

Dah lama sgt kaklong tak berblogging kan.......
Kaklong baru je kembali dari Kelantan...setelah lama tak berkesempatan pulang ziarah keluarga mertua...akhirnya setelah hbs je program DPI...dptlah kaklong mencari masa untuk keluarga suami di Kelantan...

Seronok sgt balik kali ni...selain drp ziarah ayah dan keluarga dikampung...sempat juga berjalan2 menabur duit membeli belah...

Antara tempat yg sempt dijenguk...Taman Tengku Anis....suke Fykah dpt celup2 kaki main air... Pastu...sempat juga membeli belah di Wakaf Che Yeh...sambil2 cuci mata tgk mcm2 barang dan budaya org kelantan yg pandai berniaga...tak kira umur dan jantina...akhirnya tersambar juga beberpa helai kain pasang batik dan juga kemeja batik untuk suami...InsyaAllah baju kurung batik tu...kaklong nak jahit sendiri...tunggulah hasilnya nnti ye...

Ttg keluarga di Kelantan...alhamdulillah semuanya sihat...
Tetapi...ayah..my FIL masih belum pulih sepenuhnya dr kecederaan selepas mengalami kemalangan pada 8 Mac 2011.
Baru2 ni pun...ayah buat operation mata...membetulkan retina mata yg sedikit terkeluar menyebabkan pandangannya terganggu...
Harapnya kesihatan ayah semakin baik...
Thanks to all my SIL n BIL dikampung....Kak Yah, Kak Mah dan Kak Tie....blk sana dapat mkn mcm2....
Seperkara je...bila di kampung...kaklong cukup bimbang nak turun masak kat dapur bila semua SIL ada...sebab...bimbang diorang semua termasuk anak2 sedare yg ramai tu tak berselera makan masakan perak...maklumlah lidah dan selera org kelantan ni lain...nak bancuh teh pun...kaklong kena maniskan sikit dr kebiasaan...hehe...
Semua tu kena blejarlah kan....
Bila dah kahwin...bekeluarga...kenalah pandai2 belajar dan membiasakan diri dgn budaya dan cara hidup suami atau pasangan kita...yg pntg....ikhlaskan diri dan sayangi mereka seperti keluarga sendiri...

Setelah hampir dua tahun bersama suami dan mengenali keluarganya kaklong memang selesa dan senang dgn mereka semua..walau jauh dan jarang bertemu...namun silaturrahim yg terjalin smkn erat dan mesra....InsyaAllah bertemua lagi nnt...

p/s: Tiada gambar untuk ditayangkan ye....no pic available...sory....tak smpt lngsg nak snap foto...(^^)