Sunday, May 15, 2011

Terima Kasih Cikgu...

Salam...

Ramai rakan sekerja yang cuti...sunyi office...tapi bangunan disebelah sana bunyinya meriah..
Tadi terdengar nyanyian, kemudian ada bunyi paluan kompang...
Meriah sgt...kaklong pun terpanggil untuk jenguk kesana...rupanya ada majlis Sambutan Hari Guru...semua guru2 diiringi paluan kompang...
Hehe...teringat kenangan dulu2....

Masa belajar di sekolah menengah dulu, sambutan Hari Guru memang meriah...
kaklong pernah serta acara nasyid masa form1...haha...lucunya bila teringat semua tu...
Bila dah semakin besar, kaklong pernah jadi pengacara untuk Majlis Sambutan Hari Guru, masa tu dah Form5 kalau tak silap...

Lps dpt result SPM sempat juga kaklong menabur bakti sebagai Guru Tadika ...dalam 4-5 bulan kalau tak silap...byk kngn ngn anak2 tadika...best juga...ajar ABC, 123, Alif Ba Ta...ajar nyanyi, nasyid, baca doa...huhu...ingat lagi nama2 anak murid...paling lucu, bila ada sorang budak ni, namanya Sabrina, suka sangat hadiahkan kaklong keronsang...rupa2nya die curi keronsang mak die...mak die ni peniaga tudung dan keronsang...haha...ada lah dalam 5 keronsang kaklong dapat...bila dh dpt byk sgt, terdetik nak selidik ngn mak die..ketawa emaknya bila dpt tau...akhirnya keronsang tu semua dpt kat kaklong gak...maknya bagi jer...hehe....

Kaklong juga ada pengalaman ngajar budak2 sekolah rendah...lama juga...tp tak lah sampai setahun...kaklong ngajar lepas hbs study degree kat UKM...best juga...kerenahnya hampir sama je ms ngajar kat tadika...tp bila berdepan ngn pelajar tahun 4-6 lbh matang la...tambahan plak...Sek Rendah Islam ABIM...so, pendekatan agama yang digunapakai memang bagus...pelajar lebih pintar, berdisiplin dan beretika...alhamdulillah selepas kaklong ngajar kat situ, adik bungsu kaklong pun akhirnya bertukar sekolah dari Sek Kebangsaan ke Sek Rendah Islam tu...

Pengalaman ngajar budak sekolah menengah pun kaklong ada juga....paling kaklong tak boleh lupa bila masuk kelas budak Form5...ngajar Sejarah...huhu...besor semuanya...siap ada pelajar perempuan tanya kaklong...'Cikgu...cikgu pakai pencuci muka apa ye?'....hehe...lucu betul bebudak tu...kenangan semua tu...

Bila tiba sambutan hari guru ni...teringat kaklong saat menyambut hari guru suatu ketika dulu....samada meraikan guru2 kaklong di sekolah dan diraikan oleh anak2 murid..kalau dulu kaklong belikan hadiah untuk diberi pada guru, bila kaklong jadi cikgu...dapat plak hadiah dari anak2 murid...

Sekarang
...kaklong bukan lagi seorang guru...tetapi seorang pekerja di sebuah institusi yang memberi latihan kepada penjawat awam...kadang kala tugas dan peranan tak jauh dari mendidik...ada masa dn ketika masih lagi turun ke kelas...berdiri di hadapan dan menyampaikan ilmu serta pengetahuan di hadapan orang...bukan di hadapan pelajar tetapi di hadapan mereka sebagai penjawat awam, yg hadir kursus kerana arahan bos atau kerana nak cukupkan syarat 7 hari bekursus setahun...hehe...masa ni bukan lagi dikatakan sebagai memberi ilmu...tetapi lebih kepada untuk berkongsi ilmu...same je kan...

Ok...SELAMAT HARI GURU kepada semua pendidik di seluruh Malaysia...

3 comments:

Nasrullah Jaafar said...

haha...
yg part tanye pakai pencuci muka tu xbleh blah...
hehe...
nk kate muka licin la ni ek??
hehe...leh jd model iklan nih... (^_^)

Kaklong @ Izan said...

Haha...tulah pasal...
ader juga budak blh slamber tnya gitu...pdhl cikgu pakai bdk sejuk ngan tepung gomak jer....
muka tak licin pun...ibarat bulan...tgk jauh mmg lawa...ce mai tgk dkt2...haha...lagi cun melecun...

Nasrullah Jaafar said...

hehe...bedak sejuk ek..
mmg rahsia kecantikan neutral...
hehe (^_^)