Tuesday, July 16, 2013

Kakak Syafiqah & Adik Naufal

Salam...

Alhamdulillah hari ni kita berada pada hari ke-7 Ramadhan 1434H... Semalam kaklong cuti, berbuka puasa ngan family kat Perak... Balik dr Perak, ahad lagi, tp smpai Bangi dan dkt jam 3 pagi..so, Isnin cutilah kan...duduk umah lepak ngn anak2...budak berdua yg smkn pnjg akal...

Kakak Fyqah dan 2 tahun 5 bulan...
Pada usia ni, seperti juga kanak2 lain...Fyqah suke bertanya..kalau tgk tv ke...apa2 ke yg berlaku dpn die... Fyqah akan bertanya kenapa jadi mcmni ummi? Knp die pakai baju ummi? Knp dan knp? Jadi, berpusinglh kpla kaklong mencari jawapan kpd soalan2 si kakak tu...

 Fyqah juga suke 'mengemas' ada je idea die nk susun dan simpan segala brg kat umah.. Biasenya, kaklong bg je die main apapun..terutama bila time petang2 lps kerje, kita duk sibuk memasak...abah die tak blk lagi...jd, untuk pastikan kerja2 di dapur tak terganggu..biorkan ajer... Abah deme berdua ni rajin..bab mengemas mmg tip top..tu yg kaklong beruntung bab ni...hihi..


Bab berdikari...kaklong setuju ngn Fyqah..tp tension jugalah melayan kerajinan die tu..nak buat susu sendiri, nk mndi sendiri, nk bawa kuar beg dr keta sendiri...bgslah kan..tp waktu yg singkat blh jadi lama bila die nk buat sendiri..tmbh2 time kita duk kejar masa nk pi kerja..huhu..


Adik Naufal plak dan 1 tahun 3 bulan...
Perkembangan die dr segi fizikal...dah boleh berjalan, memanjat tangga, kutip brg kecil...
Suap makanan yg bsr ke mulut dh boleh..tp blm pandai suap nasi ke mulut...pnh bg peluang kat die..hbs satu bdn pnh ngn nasi... naufal suka menari kiri kanan angkt kaki sebelah...mulut plak ikut je lagu tu...yg pntg bunyi hujung mcm ya..uu..aa.. ada lah...yg lain nth apa bunyi nyer...


Naufal pun suke mengemas gak..tp blm seteror kakak die...cuma yg kaklong perasan...Naufal suke main campak brg...tak mcm Fyqah masa baya die..kurang cmpk2 brg ni...anak lelaki agaknye..bab campak mencampak mmg die gemor bebenor..mcm baling bola ke...belon ke...sukelh die..

Kakak Fyqah dan Adik Naufal mmg rapat...semua adik beradik gitu kan... Kakak sayang adik...selalu jg adik..kalau tgh tdr...tiba2 adik Naufal berguling2 kn bdn Fyqah dan Fyqah tersdr...die tak mrh..tapi dipeluknya si adik...cuma adiklah bila dh kn peluk ngn kakak..menjerit lah kjp..rimas agaknyer...


Fyqah suke kalau nk main..ajak adik sama2..cth nk main kaler2 ke...main baca buke cerita..nk ajak adik duduk depan die..mn lah si Naufal yg tak duduk diam ni nk duduk berteleku dpn kakak..mewarna dan dgr kakak bercerita..



 Ummi sayang...anak2 ummi..jgn gaduh2 tau..moga kalian berdua diberikan kesihatan dan umur yg panjg..amin...


No comments: