Wednesday, January 7, 2009

Delegasi UAE

Hari ni...delegasi daripada UAE (Emiriah Arab Bersatu) datang buat lawatan kt tempat kerja aku...seramai 11 orang dtg...aku tgk d'org ni...bdn besor2...
pakai jubah n lengkap ngan serban spt kebiasaan pakaian org arab..
ternyata mereka masih kuat mengamalkan budaya mereka...

Seperti biasa...tentunya ada jamuan...
aku trn mkn agak lwt....trn ngan staff aku...satu2 nya staff perempuan kat office..
dielah teman...dielah pekerja dan dielah juga ibu...

U're the best kak Kam....

U

Masa duk mkn tu...dtglah sorang pegawai ni...sajer dtg borak2...
die tulah slh sorg panel yang terlibat masa aku kursus utk kelayakan kerja ni...
Borak punya borak...best plak....
Die ni byk pengalamn...buat research dah merata2....jauh perjalanan luas pemandangan...
Mulanya kami berbual ringan, pastu berat sikit...
Die citer ttg pengalamannya semasa berada di negara2 Arab...
Menurut ceritanya...masyarakat Arab di UEA tidak mengamalkan budaya Couple di kalangan remajanya...bagi mereka...sesuatu yg mengaibkan apabila lelaki dan perempuan bukan muhrim keluar berdua bersama..adush....

Teringat aku pada seorang jiran yang pernah mengikut suaminya ke Riyadh...
Die ni mmg 'otai'...(huhu...rindu kat cik ana....)
tapi bila pegi sana...MasyaAllah....alim sesangat...
sebab nak kuar umah kena pakai furdah (tutup muka)..
tapi sekarang die dah blk Malaysia...
tak pakai mcm tue lagi...still mcm sblm die pegi Riyadh...
bertudung macam aku....mcm kbykn wanita Islam di Malaysia...
cuma blm pakai ariani atau hajaba....cantik2 mcm sik penna......(jgn marah ye sue)

Daripada citer2 tu..dptlah kita kuarkan beberapa hikmah kan...hehe..:
  • Keadaan persekitaran akan mempengaruhi peribadi dan tingkah laku seseorang manusia.
  • Allah s.w.t. akan melindungi negara Islam yang kuat berpegang dengan cara hidup Islam.

......Selamatkan dunia dari kehancuran budaya yang merosakkan....


1 comment:

cIk pEnNa said...

waa ada ariani + hajaba!
hehehe
;)

InsyaAllah akan kembali..

  Assalamualaikum. Sangat lama tak bersiaran kat sini.. InsyaAllah selepas ni akan cuba untuk kembali bersiaran...  Berkongsi untuk menyimpa...