Friday, January 23, 2009

Islam itu bertatasusila...

Sepanjang perjalanan hari ni...kaklong terfikirkan sesuatu....
Ketika nak memulakan perjalanan tadi...kaklong baca doa naik kenderaan...
bukan tu yg kaklong nak citer...tetapi...sesuatu disebaliknya...


Apa yg kaklong nak gambarkan sbnrnya ialah keindahan Islam itu...
Sebenarnya kalau kita benar2 menjadikan Islam sbg cara hidup kita sehari-harian...
nescaya kita akan dpt rasai betapa indahnya Islam...
setiap tingkah laku dan tindakan penuh dgn tatasusila...
Islam taklah menggalakkanya umatnya utk hidup dgn cara yg susah dan terlau ekstrim dgnya...
tetapi Islam sbnyana menyeru kpd cara hdp yang wasatiah....
Tak ssh kalau kita dah membiasakan khdpn kita dgnya...
Mulakan sdkt demi sdkt...
pasti kita akan rasai betapa indahnya cara hidup Islam...
Sbg contoh...biasakan bibir kita bertasbih....
drpd membiasakan dgn latahan yg sia2...'opocot!'...'o mak kau' dan mcm lagi...
ajarlah dgn ucapan....'Ya Allah'...'Astaghfirullah'....dan sbgnya...
Macam tu jg bila menyaksikan sesuatu yg indah....ucapkan...'Subhanallah'...drpd ucapan2 lain...'cantik giler'...'fuyooo'...dan apa2 lagi la yg dh biasa kita dgr...
Kalau melihat sesuatu yg xindah pun ada tasbihnya...kita blh ucapkan...'MasyaAllah'...'La hawla wa la quwwata illa bi llah'..dan sebagainya...
Sbnrnya...Islam tu sgt cntik....drpd sekecil2 perbuatan sehinggalah sebesar2 tindakan ada tatasusilanya....
Nak tdr ada adab...nak makan ada adab...nak naik kenderaan ada adab....
Semuanya beradab....
Jadi...same2 lah kita jadi org yg beradab....;>
Apa yg kaklong bicarakan ni...adalah utk ingatan Kaklong juga....moga ada manfaat pd hamba Allah yg membacanya......
Thank You
Demi Masa....
Sesungguhnya Manusia Itu Berada Dalam Kerugian...
Kecuali Bagi Mereka Yang Beramal Soleh...
Dan Berpesan-pesan Dengan Kebenaran Dan Kesabaran...
(Al-Quran, al-'asr)

No comments: