Thursday, September 16, 2010

Ciretera Syawal 1431 @ Raya 2010

Salam.....

Alhamdulillah sambutan Aidilfitri tahun 2010 terisi dengan pelbagai program
yang bermanfaat dan ziarah keluarga...
Dari Bangi kami ke kelantan
Pastu turun ke Perak..
dan seterusnya kembali ke Bangi....
Dari Raya pertama sampailah Raya ke-lapan...
penuh program....memang tak membosankan...
Otw nk balik ke Bangi pun, km sempt singgah beraya lagi..
OK..n3 kali ni kaklong kongsi cerita Syawal dari 1 Syawal sehinggalah 8 Syawal...


1 Syawal 1431 / 10 Sept 2010
Hari Raya pertama kaklong di kampung suami...
Sebenarnya duduk di kg suami dah 2malam...kami balik kg 2 hai sblm raya....
Jln jem..tp suami kaklong ikut jln alternatif...alhamdulillah taklah jem teruk...
Cuma bila ada kmlgn jln jadi jem sbb rakyat Malaysia ni prihatin..
mereka perlahankan kenderaan nak tgk apa yg berlaku...
Sambut raya bersama keluarga suami, ramai..semua ada..
tahun ni turn suami..semua kakak2 dan abang2 pun turun kelantan...berhari raya...
Malam raya lagi kami dh siap untuk masak....
Kakak ipar dr Johor buat ayam beriani...nasi minyak....
selain tu, masak juga ayam masak merah, rendang..
Memang sedap....kaklong tak dpt tolong pe sangat....Syafiqah tak mau duduk diam2.
Biaselah anak kecil...hehe..cmpur ngn tak tau juga....
Cr masak di kelantan dan perak berbeza....nak memandai nnt, lain rasenya...
Tak mkn plak anak2 sedare dn org kelantan....
Cthnya masak rendang di kelantan, kakak ipar kaklong di kelantan goreng ayam suku msk, pastu cili belender di tumis dulu.....
Kalau kaklong biase buat, tak tumis pun....masuk je semua dalam kuali....
Seusai solat raya, kami semua bergambar....bersalam-salaman...
dah agak petang barulah keluar berhari raya...
Sempatlah ziarah 3 buah rumah....


2 Syawal 1431 / 11 Sept 2010
Masih lagi di Kelantan....
Raya kedua masak Nasi Dagang plak....
Sedap sgt2....mmg puaslah mkn nasi dagang yg disediakan oleh kakak ipar kaklong...
Mmg sedap....ada juga disediakan nasi impit ngn kuah kacang....
Mmg kenyanglah kaklong mkn...
Fisrt time tgk n bljr cr menyediakan nasi dagang...thanks kakDa....
Mcm biasa..dah selesai makan...keluar beraya..tupun dh lewat juga baru keluar...
Ada tetamu dtg umah....hari ni pun beraya 3 buah umah juga....
Semuanya di sekitar Beris dan Kemasin..

3 Syawal 1431 / 12 Sept 2010
Raya ketiga kaklong dah suami bersiap untuk bertolak balik ke Perak..
Jam 8.30 pagi kaklong dan suami bergerak dr umah.....
Alhamdulillah tak jem jg....dr Bachok, lalu Machang, Jeli, Grik, Sumpitan dan akhirnya sampai Selama....kg mak kaklong....
Jam 2.30 ptg kaklong sampai umah mak sedare di Sg. Bayor..
Keluarga kaklong pun semua dh ada kat sana....
Selepas mkn dn berbual kami bergerak nak balik ke Manjung....
Dlm perjalanan blk, sggh beraya di umah sedare mara sebelah mak...
4 buah rumah kami singgah.....
Dh mlm baru sampai Sg. Manik, Teluk Intan....kg ayah kaklong plak....
Lewat smpai sbb jalan jem teruk kat Tol Changkat Jering....

4 Syawal 1431 / 13 Sept 2010
Tidur semalam di Umah Opah (Allahyarhamah Aaisyah) kat umah Opah ada 3keluarga lain juga....kami tidur bergelimpang ramai2....
adik2 dan sepupu kaklong mcm biasa...mengegarkan sawah bendang dgn bedilan meriam tanah buatan diorang.....
Raya keempat kami bakar ikan dan ayam....
Sempat juga beraya ke rumah opah dan tok sedare.....
Sebelah ptg kami jd tuan rumah tggu sedare dtg ziarh dan mkn tengahri...
Sebelah petang..bersiap untuk balik Manjung....
Otw balik manjung singgah beraya di rumah mak sedare di Gelung Pepuyu...
Solat Maghrib dan mkn mlm di rumah mak sedare....
Thanks Ayah Nik, Cik Ani, Nadia n Ina....sediakan hidangan yg menyelarakan...kenyang km makan...
Smpai umah dh mlm...km tidur....

5 Syawal 1431 / 14 Sept 2010
Akhirnya sampai juga di Manjung..
Uma keluarga kaklong...
Raya kelima kami hanya berehat dn mendobi baju kat umah jer....
Sakan juga lah byknya baju yg nak dibasuh....
Dah agak petang, selepas mkn tengahri,
Kaklong dan adik kaklong, Ikhwan beraya ke rumah cikgu kami di Bagan Datoh...
Kami pergi sekeluarga dgn satu kereta jer....
Alhamdulillah dpt juga kami kunjungi cikgu2 kami di sekolah menengah dulu....
Lepas pergi umah cikgu, kami sempat singgah di jetty Bagan Datoh...
Byk kngn kat pekan Bagan Datoh ni....


6 Syawal 1431 / 15 Sept 2010
Kaklong sekeluarga buat program berkelah di Ulu Licin, Beruas.....
Sebelah pagi ujan kat Manjung....
Dalm jam 12.00..lps ujan reda km sekeluarga..dgn 3 buah kereta...
kami bergerak ke tempat perkelahan...
Namun, dlm perjalanan tb2 dpt pggln....sepupu kaklong sangkut kat Teluk Batik...
Keretanya rosak...jadi kami semua pergi tgk die apa yg berlaku...
slps tolong apa yg patut...kami trskan perjalanan....
Sampai kat tempat perkelahan kami solat Zuhur dulu...
Pastu setting tmpt n bakar ikan...makan2...
Nak mandi tak blh lagi sbb arus air msh blm pulih sepenuhnya seleps hujan di awal pagi...
Lepas Asar..alhamdulillah air dh ok....
So, sakanlah kami bermandi manda sampai petang..


7 Syawal 1431 / 16 September 2010
Sedare mara sebelah ayah dtg berkunjung...seramai lebih kurang 4 keluarga dtg...
Penuh gklah rumah...
Diorang dtg mkn tengahri...
Kebetulan ada masak sup tulang..laju jugalh segala hidangan disajikan habis dimakan...
Alhamdulillah seronok kami sebagai tuan rumah menerima tetamu yg ramai....

8 Syawal 1431 / 17 September 2010

Ikut perancangan kalong sekeluarga akan balik ke Bangi pada hari ni...

Tp ditangguhkan....
Malamnya kami keluar makan kat Sri Iskandar...pegi Masjid an-Nur, UTP solat dan bergambar....


9 Syawal 1431 / 18 September 2010
Kaklong sekeluarga bersiap untuk pulang ke Bangi....
Dalam perjalanan kami singgah berkunjung rumah mak dan ayah sedare..
Mak Sedare di Bibor dan Ayah Sedare di Felda Trolak....
Pastu kaklong sekeluarga balik ke Bangi.....
Alhamdulillah sambutan Aidilfitri tahun ni sangat bermakna....
Program raya terisi dgn kunjung mengunjung dan gambar bergambar....
Tak lupa dgn acara makan2 yg sgtlah enak dan banyak....
Okey....utk gambar2 sekitar Raya kaklong upload dlm n3 yg berbeza ye....
Cerita dah pnjng...
Msk gambar nnt bertambahlah rumit nak edit dan sebagainya...
Ok....
SELAMAT HARI RAYA
SALAM AIDILFITRI


1 comment:

cIk pEnNa said...

penuh aktiviti..
saya nye raya taun nih..bz dok mengajak org dtg kenduri..
siang keje..malam g beraya..
g keje dgn mata bengkak..x cukup tido..
seminggu ulang alik bangi senawang..
pengsan seketika badan..
hehehe..