Thursday, December 16, 2010

Mama vs Nenek = Pengasuh....

Salam....

Apabila ibu bekerja....secara tak langsung si anak terpaksa ditinggalkan bersama pengasuh...
Kalau dulu, kaklong hanya mengikuti cerita rakan2 ttg ragam dan kerenah pengasuh...
Malah kaklong juga sempat mengikuti ragam ibu bapa yang menghantar anak mereka kepada pengasuh mahupun ke pusat2 asuhan...
Maklumlah...mak kaklong kat kampung tu mengasuh anak org...ada yang dr kecil br habis pantang mak dh jaga...tp sekarang tggl sorang je yg mak jaga, bila ada yg nak hantar lagi, kata mak...nk tgk n main ngn cucu plak...
Apa idaknya, masa mak jd pengasuh dulu, susah sgt nak ajak mak berjalan2...cuti2 malaysia, sbb masa terikat dgn jadual kerja ibu bapa budak yg diasuh...

Huhu...udah ke lain ceritanya ni...sebenarnya nak cerita ttg pengasuh Syafiqah...
Kalau yg pnh mengikuti n3 kaklong sblm ni, Syafiqah sebenarnya dah bersama dgn 2 org pengasuh...pada mulanya masa umur 3 bulan sampai 4 bulan syafiqah dijaga oleh pengasuh yang dipanggil NENEK....pastu nenek tu sakit...kena breast cancer...
So, sejak 5 bulan sampai sekarang syafiqah dijaga oleh pengasuh yg dipanggil MAMA...
Alhamdulillah dua2nya ok...memuaskan....

Sekarang bila dah besar sedkit dan panjang akalnya....syafiqah dh mula knl org....
Bila kaklong hantar setiap pagi ke rumah MAMA yang jauhnya lbh krg 1km dr umah, Syafiqah mudah menghulur tangan nak pegi pada MAMA...
Tanpa sbrg tangisan atau rengekan, mudah kaklong meninggalkan Syafiqah untuk dijaga MAMA sepanjang kaklong bekerja, hanya lambaian comel yg hantar kaklong pegi kerje...

Tp, kesian pada NENEK...syafiqah tak knl NENEK...
Die langsung taknak kalau NENEK nak dukung die...main2 ngn die...
Kbtln rumah NENEN dkt je ngn umah kami, dalam satu kawasan, sepelaung je, buka tgkap dh nampak umah NENEK.
Bila waktu petang, kaklong bawa Syafiqah pergi main kat playground kat umh dn NENEK ada bersama, nak ambil Syafiqah...dukung dan bermain...syafiqah tak nak....sian NENEK...
Syafiqah tak knl NENEK ye....walaupun NENEK lah yg jaga Syafiqah bila kaklong pegi kerje dulu...

Apapun, si kecil bernama Syafiqah smkn bijak memerhati, mendengar dan berfikir...Good Job Sayang....

No comments: