Sunday, November 13, 2011

Pengalaman Pertama

Salam...

Dah lama tak merancakkan jari jemari yang tak runcing ni utk menaip wat n3 blog yang tak seberapa rancak ni...
Actualy...selain busy dgn kerja kat office....enyakit M juga sdg melanda diri sejak perut mkn membuncit ni...Alhamdulillah...kandungan kaklong sihat...dah hampir lima bulan pun usianya.


Bukan nak citer pengalaman pertama mengandung ye... sebab ni kandungan kedua dah...
Kaklong nk ongsi citer pengalaman pertama meraikan aidiladha di kampung mertua...apa yg menarik ialah suasananya dan menu masakannya...semuanya baru bagi kaklong..


Kebetulan...tahun ni keluarga suami di kampung wat kenduri sikit....

Korban seekor lembu pada raya Haji kedua...

pagi2 lagi org kampung dah ramai yg turun dtg bergotong royong...pg tu semua di jamu dengan pulut ngn ikan masin dan kelapa...memang best sarapan cmtu.... Kalau kat kg kaklong di perak...kenduri reramai gitu...sarapannya biase ngn bihun goreng ker...mee goreng ker.... ataupun...kekadang tu berat sikit ngan nasi lemak....


Lps korbankan lembu...mcm biase daging diagihkan dan ada yg dimasak untuk tetamu....

Tang ni yg kaklong tak reti nk tolong lebih2...hehe...sbb tk pandai nk ngolah2kan bahannya...

Menunya....daging masak singgang dan daging goreng....pastu keledek sira....

Takat motong bawang ngn kupas keledek je lah boleh nolong pun...


Moralnya.....belajor2lah kenali budaya dan resepi keluarga pasangan masing2 ye...

Mujur dapat ipar duai yg memahami.. Thanks to Kak Tie...Kak Yah..Kak Mah dan Kak Da yg tak dpt balik beraya baru2 ni...


Ok...next n3 plak ye....

nak kongsi sikit ttg kandungan kaklong....HB turun...huhu...


No comments: