Thursday, December 8, 2011

Jom kira 1 2 3 sampai 10

Salam...
Sekadar catatan peribadi ttg perkembangan anakanda Tengku Nurain Syafiqah...

Pada usia 1 tahun 9 bulan...Fyqah dah pandai hitung 1 hingga 10... Dia suka mengira, terutamanya masa naik tangga...sambil langkah die kira


"atu... uwa... eega... ampat... ieema... anam... ujuh... apan.. emmbilan... epuluh..."



Sebagai galakan...kaklong dan suami sama2 akan tepuk tangan...die pun sukalah....
Sekarang ni tgh cuba ajar die ingat nama-nama semua saudara mara terdekat dulu... Selain abah...ummi.. dia dah kenal dan boleh panggil opah, atuk, tok ayah, mak lang, mak teh, pak yang, pak su, pak ude... kalau kita tanya mak ngah pak ngah? die akan jawab abg iqdam...
Nama2 yg ada kat umah pengasuh die pun die sllu sbt...mama...iejah...aziq...kakak...aud..kiha...atuk dan wan... Fyqah kan duduk umah pengasuh die yg ramai ahli keluarganya tggl berdekatan...so, ramailah yg die jumpa hari2...


Saje selitkan pic yang diambil oleh pak ude....yang tudung hitam tu...mak teh fyqah...yang tudung putih tu...mak lang fyqah....
Bab doa plak...doa makan boleh lah setakat menyebut "umma ana fiiima ana....aminn" lbh kurang gitulah...tu pun bila baca sama2 ngn org dewasa...


Apa yg kaklong dapat belajar dr perkembangan fyqah ni...kanak2 kecil seusia fyqah mudah menghafal dan mengingat apa yang kita ajar padanya setiap hari... Kekerapan kita bersama anak2...bercakap...berbual dan bercerita apa sahaja akan die ingat dan kembali mengulang ingat dgn kita... Mereka ibarat kain putih dan persekitarannya yang menentukan corak yang akan ada pada kain putih tersebut... Bukan ibu bapa sahaja... tp faktor sekeliling...teman sepermainan...pengasuhnya...persekitaran tempat yg selalu kita bawanya bermain dan berjalan...dan juga masyarakat yang selalu dilihatnya...


Jadi...berhati2lah dalam mendidik anak2...




4 comments:

Nasrullah Jaafar said...

Pandainye....
Nak bg cepat belajar lg..bg dengar lagu2 bebudak..hehe..

Xsabar nk jejalan ngan fyqah minggu depan! (^_^)

syahir said...

hahaha...abgcik mrh name die xde...hohoho

Kaklong @ Izan said...

A'ahlah...tertinggal sorang....patut mcm tak cukup je...
Jgn mrh ye ye cik...nnk fyqah belanja coklat kat langkawi...

Ude....minggu depan jln2 kat langkawi...komelah yg mengawal fyqah ye...kaklong nk jln ngn abgmie je...haha...blh gitu?

Nasrullah Jaafar said...

Bleh saje..xde hal..
ramai askar2...
ade 6 askar free...hehe (^_^)