Thursday, March 24, 2016

Muzium Polis Kuala Lumpur Sempena Hari Polis Ke-209

Assalamualaikum.

Sempena sambutan Hari Polis Ke 209 hari ini, kaklong nak citer sikit lah pasal lawatan sambil belajar kaklong dan anak2 ke Muzium Polis Kuala Lumpur. 

Sebelum masuk ke bangunan ni, ada kereta kalis peluru dipamerkan..

Suke anak2 tengok polis bergayut dan sebagainya.

Kami pergi cuti sekolah baru ni...minggu terakhir cuti sekolah penggal pertama, pada 18 Mac 2016, kami plan percutian singkat dengan anak2, bermalam di Hotel De' Palma Shah Alam semalam. sebelum sampai ke Shah Alam, otw tu kan singgah lah KL dulu. Bawa anak2 ke Muzium Polis. 

Antara senjata api yang dipamerkan...baguslah anak2 boleh kenal semua senjata api ni. (Sebenarnya salah ni, tak boleh ambil gambar dalam galeri...huhu)

Tiket masuk??? Tiada...tkde sebarang bayaran masuk dikenakan. Bagus juga kan... Dalam ni byk sgt info pasal kepolisian di Malaysia. Bagi kaklong yang suka sejarah ni..best sgt... masuk dalam ni mmg kita akan dibawa menyelusuri sejarah polis kat Malaysia. bermula dari pengawal zaman kesultanan Melaka, pastu zaman penjajahan Jepun, Inggeris, Portugis, Belanda dan British. Pastu citer plak era polis dari zaman pakai baju hijau kelabu, biru perlahan sampai la skrg, dah pakai baju biru pekat...haha..gitulah cite lbh kurang. Nak tahu macamana sejarahnya kenalah pergi. Memang tak rugi pergi sana.

Naufal dan Syafiqah dengan topi polis...adik Sumayyah takut ngn topi tu...

Ada 3 galeri yang boleh kita lawat. So, kira puaslah... Dua jam jugalah kaklong habiskan masa kat sana dgn anak.

Maklumat tentang pemakaian pangkat polis. Good info untuk orang awam macam kita kan...

Akhirnya, sebelum meninggalkan Muzium Polis ni, kita terbang dulu..hihi...

Moga pasukan polis Malaysia terus mantap, telus dan ikhlas berbakti untuk masyarakat. Terima kasih kepada anggota polis yang ikhlas menjaga keamanan Negara. Selamat hari Polis dan Semoga kehidupan kalian sekeluraga dalam kesejahteraan.




No comments: