Wednesday, May 22, 2013

Travel:: Nostalgi Pantai Timur


Salam...



Citer ni dah berlalu lama....tak slp kaklong bulan April hari tu...
Sekadar mengabadikan kenangan ketika berkunjung ke Terengganu...dah lama sgt kaklong tk pergi Terengganu sejak hbs study kat KUSZA dulu... Kbtln suami ada program kat sana...dan programnya hari Jumaat hingga Ahad...jadi...tak bestlah berhujung minggu sorang2...lagipun...nilah peluang nk jalan2 kat Terengganu kan...;)

Kami bergerak dari Bangi lewat petang.....dalam jam 10.00 mlm lbh kurang...sampai umah kakak ipar kaklong di Balok, Pahang...tidur kat Balok semalaman...esok pagi...trs bergerak ke Terengganu...ikut jalan Highway..jadi lancar jelah...cuma view nyer kurang best...hnya dapat tgk kebun sawit dan perumahan felda jer...hihi...

So, alhamdulillah...tengahari sampailah kami kat Felda Resident Hotel...hotel ni btl2 tp sungai kat Kuala Terengganu tu..dr tingkap dapatlah tgk kapal nelayan lalu lalang....


Sebelum tu..kami smptlah pusing2...round Kuala Terengganu...tak lupa ke KUSZA...siap masuk kawasan KUSZA...nk tgk tempat menimba ilmu dan pengalaman..byk kngn kat KUSZA ni...dah byk perubahan yang berlaku sejak di naik taraf menjadi UNISZA... padang luas yang dulunya lapang...kini dh ada bangunan baru...asrama lama dah jadi bilik kuliah...  Lps tu...pusing2 ke Batu Rakit, Pantai Tok Jembal...suami smpt singgh beli air kat gerai depan asrama putera kat Tok Jembal...mak cik yg berniaga kat situ msh knl ngn suami...haha....kuat ingatan makcik ni...dah hampir 6 tahun tgglkan KUSZA pun die ingat lagi...


Sepanjang hari, bermula hari Jumaat...kaklong byk duk kat bilik je ngn anak2...maklumlah suami kan ada program...jadi tak dapatlah nk berjln sgt...tp bila ptg...lps hbs program...dapatlah juga kami round sekejap...sbb sebelah mlm sambung lagi dgn programnya..

Hari Sabtu..ptg lps hbs program...kami jelan ke Taman Tamadun Islam (TTI) kat Pulan Pak Wan Man..iyer ke...lupa plak namanyer... Cantik masjid2 comel yg dibina kat TTI...namun sedikit mengecewakan sbb kbnyk monumen yg ada tidak diselenggara dgn elok...sayang sgt....monumen atau model masjid2 kat situ semuanyer bernilai...kalau tak mmpu nak pergi ke serata dunia untuk mlwt ke masjid tersebut...dapat pegi TTI pun dah ok...dapat juga kita menyelami kehebatan tamadun Islam suatu ketika dulu...

Tiket untuk masuk ke TTI agak mahal...tp mgknlah untuk kawasan yg luas dan monumen yg indah..dibina dgn perincian yg sgt teliti..mgkn berbaloi...

Ni Masjid yg ada kat Singapura...dibina dengan penuh teliti...sgt menarik...
 
 Kiincir air...kali ni laluan ke Timur Tengah da...mula2 tadi hnya masjid di sekitar Asia...ada dr Cina, Singapura, Brunei..

 Taj Mahal... Lambang cinta Shah Jahan pad isterinya...Mumtaz...

 Kota Samarra di Baghdad...Menara Spiral tu adalah sebahagian drpd kota yang dah runtuh...


Masjid Makkah al-Mukarramah.. binaannya sangat teliti...sgt mengujakan...luas...ditenghnya dibina Kaabah yg kecil...tp tk blh masuk kat tengah tu...cuma blh tengok dr atas tangga kayu yg dibina diluar..

Ummi dan Fyqah kat pntu masuk Masjid al-Aqsa, Palestin...pengunjung boleh masuk dalam ni dan dapat saksikan mcmn monumen batu yang tergantung...dlm sejarah Islam, batu tersebut adalah batu yang nk ikut Rasulullah naik ke langit semasa peristiwa Isra' Mikraj..sehingga kini batu tersebut masih ada di al-Aqsa..tp demi keselamatan...tembok atau dinding telah dibina...dan menjadi ruang solat yg kecil bg wanita...

 

 Monumen masjid di Mesir. Peluang untuk pergi ke masjid yang sebenar belum tercapai...jd kita tgklah monumen yang ada ni dulu ye...







 Lawatan kat TTI ni berakhir dengan monumen sebuah Masjid yang di Rusia..dah lewat ptg...jadi kam pun keluar dan sblm tu smpt makan kat restorant yg ada kat TTI tu...

Sebelah mlm...kaklong berpeluang jumpa kawan lamer..Siti Nor Akmal...kwn yang pnh same2 belajar di KUSZA dan strsnya ke UKM...die ni duk kat Terengganu...so, smptlah jumpa kjp..





Hari Ahad...suami hbs awal...tghri dah hbs...jadi kami trs ke Pasar Payang...cr apa yg ptt..kaklong ambil peluang ni...shoping kain ela Batik Terengganu....cantik dan menawan...alang2 dpt harga murah...beli terus 2 pasang...hihi..




Sebelah ptg...smpt juga kami g makan keropok lekor dan minu air gelas besar...best..tmpt yg pnh kngn...
Tak lupa..km beli juga kopok losong untuk dibawa balik...







Dah lewat jugalah...baru kuar dari Terengganu...kali ni..kami balik ikut jalan pantai...jadilah akan lalulah Paka, Dungun, Kerteh, Cherating dan sampai ke Bandar Kuantan...Dalam jam 12mlm gak sampai Kuantan, so tak nk ganggu kakak ipar...kami sewa hotel...tdr semalaman kat hotel di Bandar Kuantan..




Keesokan pagi...awal lagi kami dah kuar..lps breakfast...terus ke Pantai Teluk Cempedak (TC)...sebelum tu smpt singgah di taman Teruntum...bawa anak2 tgk haiwan...


Kat Teluk Cempedak...Fyqah dan Naufal sempat main air...pantainyer landai...cantik..suka tgk anak2 main air...dah tghri...lps solat Jama' kat Zohor+Asar dan mandi segarkan badan kat TC tu...kami ters bergerak balik ke Bangi...anak2 pun dah lth...tdr sepanjang jalan...rumah kakak ipar kat Balok pun km tak smpt sggh...lagipun har Isnin...diorang pun kerje...


 



Alhamdulillah perjalanan dipermudahkan..kaklong gembira berpeluang lagi ke Terengganu...thanks abang bawa ummi dan anak2...dan terima kasih juga belikan Batik Terengganu yg cun tu...melayang beratus2 duit abg kat Pasar Payang tu...;)

No comments: