Friday, April 27, 2012

Fyqah "Ummiiii..fyqah minta maapp.."

Salam..

Kerenah Fyqah pada usia 26 bulan benar-benar menguji naluri keibuaan kaklong...antara tindakan dan sikapnya...

Gunting Rambut Sendiri
Kaklong duk rehat2 ngn Naufal...opah die solat dalam bilik..tiba2 Fyqah dtg kat kaklong die tnjuk gunting dan kepalanya..."Ummi..cantik tak?" Sambil tarik rambut depan... Dalam hati dah menjerit, bimbang kot jadi pape.. Cepat2 kaklong ambil gunting..pastu masuk bilik cr rambut die..terjumpalah rambut yang telah dipotong...banyak gak dan panjangnya lbh kurang 2inci...
Aduhai kak Fyqah..trs kaklong cakap..gunting ni bahaya..tajam..
Lain kali kn berhati2 lah ngn si kecil yg suka belajar bnda baru ni...die belajar ngan abah die yg selalu potongkan rambutnya..

Merajuk Masuk Bilik
Fyqah sekarang ni dah pandai merajuk..yang ni die belajar ngn sepupunya Miqdam..hihi...
Bila marah sikit atau taknak ikut kehendak die...cepat2 Fyqah lari tergedek2 masuk bilik..tutup pintu...
Bila kaklong atau abahnya buka pintu, msti die duk baring atas katil atau menyandar kat dinding sambil muncung mulut..
Kekadang tu...die tak msk bilik, tp muncung mulut n sandar kat dinding je...huhu..

Mengamuk Nak Direct BF (Rebut ngan adik die)
Yang ni mmg kaklong kn 'up' kan tahap kesabaran pada tahap yg paling tggi. Bila dtg feel die yg satu ni..kaklong kn buat tak tau...kn keraskan hati...pekakkan telinga..dan baca selawat dan zikir byk2 supaya dapat kontrol situasi.. Fyqah akan mengamuk sakan..mcm mlm tadi..sampai semua ahli rumah bgn pujuk die...lagi kuat die menjerit menangis... Bila dah letih...die dtg kat kaklong, then buat drama yang meruntun jiwa dengan dialog ringkas ni...
Fyqah: "Ummi..."
Kaklong: "Iye.."
Fyqah: "Ummi...Fyqah minta maappp" Die akan cakap gitu sambil tersedua2...huhu... dah buat ummi marah..pandai plak die minta maaf..tabiat die minta maaf ni kekadang juga pada sesiapa saja yg die dah buat salah...semuanya atas ajaran abahnya...cepat die ikut apa abah ajar...

Apapun kerenah dan sikap Fyqah yang berusia 26 bulan (2 tahun 2 bulan) membuatkan kaklong, suami dan sesiapa saja yg ada disekelilingnya kena lbh peka dan berhati2..sebab si kecil pada usia ni cepat belajar dan mudah ikut apa yg dilihatnya...

No comments: